Tue. Apr 23rd, 2024

VERHAAL: In 1923 staat de familie Dutton, die nu wordt geleid door Jacob (Harrison Ford) en zijn vrouw Cara (Helen Mirren), voor verschillende uitdagingen, waaronder een bende gewelddadige herders onder leiding van de kwaadaardige Banner (Jerome Flynn). stop niet met grazen op hun territorium. Ondertussen verdient de opstandige zoon van de familie, Spenser (Brandon Sklenar), die sinds de Eerste Wereldoorlog niet meer thuis is geweest, zijn brood met het jagen op schurkenleeuwen in Afrika, maar hij zal vroeg of laat misschien moeten terugkeren.

BEOORDELING: Wie had dat ooit gedacht geelsteen zou zo’n sterke franchise voortbrengen? Hoewel ik al heel lang een liefhebber van de show was, was ik op mijn hoede voor de prequel. 1883 toen het vorig jaar in première ging op Paramount Plus, om er snel in te duiken. Het draait als een gelimiteerde serie en vertelde een van de beste westerns die ik in jaren heb gezien, en voor het vervolg, 1923showrunner Taylor Sheridan heeft zijn reikwijdte verbreed tot verder dan alles wat we in de franchise hebben gezien.

Ondanks de titel, 1923 was ontworpen om in de loop van een paar jaar plaats te vinden, met de plagerij dat de show het verbod en de Grote Depressie zou aanpakken, die pas in 1929 begon. De show zal twee seizoenen duren, en inderdaad, Sheridan werkt samen een episch verhaal. Hoewel alleen de eerste aflevering beschikbaar is voor de pers, levert de show uitstekend werk door drie kritische verhalen te maken die waarschijnlijk cruciaal zullen zijn naarmate het verhaal vordert.

Het eerste en meest populaire verhaal gaat over Cara en Jacob, door Helen Mirren en Harrison Ford. De laatste is de broer van Tim McGraw’s personage James in 1883 (Yellowstone-fans zullen zich herinneren dat zijn dood in de jaren 1890 in een aflevering te zien was.) De twee hebben de ranch overgenomen en voeden de kinderen van James op als hun eigen kinderen. Ze zijn nu allemaal volwassen, met de oudste, John Dutton (James Badge Dale), een vrouw (Marley Shelton’s Emma) en een inmiddels volwassen zoon, Jack (Darren Mann). Jack staat op het punt te trouwen met een plaatselijk meisje (Michelle Randolph’s Elizabeth), alleen voor zaken op de boerderij die de dingen voortdurend onderbreken. Ondertussen raken Jacob en John betrokken bij een herder (Jerome Flynn), die een hekel heeft aan de hoeveelheid land die de Duttons claimen.

Het tweede plot draait om Teonna van Aminah Nieves, een Indiaanse tiener die op een residentiële school zit die wordt gerund door een sadistische non (Jennifer Ehle’s zus Mary) en een half gestoorde priester, Sebastian Roché’s pater Renaud. Hoewel het nog te vroeg is om precies te zien waar dit naartoe gaat, merkt de show op dat zodra de meisjes op school een bepaalde leeftijd hebben bereikt, er nooit meer iets van hen wordt vernomen, waardoor ze uit haar eerste zorg glijdt, dus het is niet moeilijk om stel je dat eens voor. ze zou uiteindelijk paden kunnen kruisen met de Duttons, of misschien een voorouder zijn van Kelsey Asbille’s Monica of Gil Birmingham’s Thomas Rainwater in Yellowstone.

In de derde verhaallijn probeert Sheridan echt iets anders, waarbij we een van de opstandige zonen van James, Spenser, volgen terwijl hij de kost verdient als avonturier in Afrika. Dit deel van de show voelt als een Indiana Jones film, met acteur Brandon Sklenar die zoveel op een jonge Harrison Ford lijkt dat ik, toen hij werd voorgesteld, dacht dat ik naar een flashback keek. Sklenar ziet eruit als een grote ster die op het punt staat te gebeuren, en het plot, waarin hij op twee schurkenleeuwen jaagt, lijkt geïnspireerd door het echte verhaal erachter. De geest en de duisternis🇧🇷 Spenser is, samen met Teonna, misschien wel het meest direct aansprekende personage, lijdt aan intense PTSS en vermijdt huis ondanks constante brieven van zijn geliefde tante Cara die hem smeekt om terug te komen.

In zestig minuten leveren Sheridan en regisseur Ben Richardson geweldig werk om dit epische hoofdstuk in het lopende verhaal op te zetten. geelsteen saga, met Sklenar en Nieves als eerste hoogtepunten. Helen Mirren en Harrison Ford hebben echter ook genoeg te doen, met Mirren, de zachtaardige matriarch die, niet in staat om zelf kinderen te krijgen, dol is op de Dutton-kinderen. Ze is nog nooit zo warm geweest, hoewel de serie begint met een flashforward waarin ze laat zien hoe ze een schurk executeert met een betrouwbaar geweer, dus verwacht dat ze enkel en alleen ieder van zijn tijd op de boerderij, wachtend op de terugkeer van de jongens. Ford van zijn kant speelt het type perfect, waarbij hij chagrijnig is tegen iedereen buiten de Dutton-clan, maar warm voor zijn geadopteerde kinderen en zijn geliefde vrouw (zijn chemie met Mirren is net zo sterk als in De muggenkust🇧🇷 Hij is in de vorm van Costner’s John en McGraw’s James, en ziet eruit als een nogal imposante cowboy.

Mijn enige klacht met 1923 is dat ik wou dat Paramount Plus meer afleveringen had geüpload, zodat het gemakkelijker zou zijn om een ​​beter idee te krijgen van hoe de show eruit zal zien. Tal van ogenschijnlijk belangrijke personages zoals Brian Geraghty’s ranchbaas Zane samen met Dale en Shelton krijgen heel weinig schermtijd, zelfs als ze zeker zullen verschijnen als hoofdpersonages naarmate de show vordert. Ik kijk ook uit naar het debuut van Timothy Dalton als een van de slechteriken, maar ik dwaal af. Wat betreft de eerste paar afleveringen, 1923 het is een doozy, en ik kan niet wachten om meer te zien van wat de familie Dutton gaat doen in deze zeer turbulente tijd.

9