Hallo allemaal, welkom terug bij Wrong Every Time. Vandaag ben ik gefrustreerd om toe te geven dat de lente nog steeds geen tekenen vertoont van zijn vermeende aanstaande komst, maar ik heb mijn best gedaan en al die tijd binnenshuis besteed aan het werken aan verschillende mediaprojecten. Toegegeven, een van die projecten was gewoon “zoveel mogelijk Pokémon Violet spelen”, maar ik heb ook een aantal andere respectabele inspanningen nagestreefd. Naast onze gebruikelijke filmvertoningen zijn we ook nog twee anime-projecten gestart: de originele Dragon Ball en de 97-bewerking van Berserk. Beiden zijn op hun eigen manier betrokken geweest, hoewel de meedogenloos donkere toon van Berserk voor een noodzakelijkerwijs verontrustende aanblik heeft gezorgd. Gelukkig wordt wat Berserk aan pit mist meer dan goedgemaakt door Dragon Ball, dat tot nu toe net zo luchtig en aanzienlijk geiler is gebleken dan ik me herinner. Hoe dan ook, ik zal waarschijnlijk meer te zeggen hebben over deze reizen als ik verder gevorderd ben, maar laten we voor nu de speelfilms van deze week samenvatten!

Onze eerste film van de week was De man die Don Quichot heeft vermoord, een recente speelfilm van Terry Gilliam met in de hoofdrol Adam Driver als een reclameman die zijn vonk heeft verloren, en Jonathan Pryce als een man die ooit de hoofdrol speelde als Don Quichot in het afstudeerproject van Driver en die nu oprecht in Quichot zelf lijkt te geloven. Tijdens een opname in Spanje in de buurt van het dorp waar hij zijn film heeft gemaakt, wordt Driver overweldigd door een verlangen om zijn oude vrienden te controleren en merkt al snel dat hij als Poncho dient in Quixote’s nieuwste avontuur.

Zoals het hoort, gezien de enorm verlengde ontwikkelingstijd van Don Quichot en Gilliams algemene verhalende neigingen, is deze film een ​​uitgestrekte, inconsistent glorieuze puinhoop. Zoals veel Gilliam-films zwerft Don Quichot ongeduldig tussen ongelijksoortige en vergezochte episodische avonturen – in tegenstelling tot de beste van hen, stollen deze episodische verhalen niet echt tot een groter geheel. Het lijkt erop dat Gilliam, net als de sterren van de film, geobsedeerd was door de legende en het falen van Don Quichot, maar niet in staat was om de waarheid te verwoorden die aan de andere kant van Quichot’s mystiek opdoemde. Wat overblijft zijn anekdotes en sintels, verspreide momenten van ontroering of waarheid drijvend in een zee van pandemonium.

Gelukkig zijn Gilliam, Driver en Pryce zo getalenteerd dat de reis ondanks de vage bestemming de moeite waard is. Alle drie de mannen lijken dezelfde waarheid na te jagen, vast te houden aan iets vitaals en zinvols – Driver door zijn verlangen om terug te keren naar de authentieke cinema, Pryce door zijn optreden als een man van formaat en Gilliam door zijn zorgvuldige aanpassingen aan Quixote’s mystiek. Hoewel de film geen antwoord geeft, voelde ik de urgentie van zijn vraag, zijn verlangen om de diepten van het absurde te vinden na een lange carrière van strijd. Misschien is het passend dat Gilliams zoektocht naar de essentie van Quichot eindigt in een mislukking, beukend in het stof en opkijkend om zonlicht door de wieken van een windmolen te zien prikken.

Dan kijken we naar de horrorfilm uit 2007 De mist, een bewerking van een roman van Stephen King. De film, met een meeslepende cast van dorpelingen in de hoofdrol, concentreert zich op een ogenschijnlijk moorddadige mist die een gemeenschap in Maine ertoe aanzet om te schuilen in hun plaatselijke supermarkt, waar ze worden achtervolgd door uit mist geboren bedreigingen en hun eigen angstaanjagende angsten.

The Mist is een robuuste en effectieve snelkookpan van een film, die de bijna-klaar-efficiëntie van het nieuwe script van King overneemt om een ​​spannende en gevarieerde horrorervaring te bieden. Door de dubbelzinnigheid van de dreiging van de mist kan de film netjes in drie bedrijven worden opgesplitst, gaande van “wat is er aan de hand” naar “we moeten naar de muren kijken” naar “onze eigen demonen zullen ons vernietigen”. De blijvende dreiging die uitging van een apocalyptisch ingestelde christelijke fanaticus werd uit de krantenkoppen gerukt in het Amerika van het George W. Bush-tijdperk; vijftien jaar later lijkt het personage van Marcia Gay Harden nu een trotse herinnering dat de ziekte van religieus fanatisme nooit ver van de oppervlakte van onze samenleving is.

Harden’s omzwervingen houden de spanning hoog, zelfs als de letterlijke monsters verdwijnen, en bieden een constante oproep om de Id te omarmen en je vermeende rechtschapenheid gelijk te trekken met je medemens. Ondertussen zorgen de ingewikkeld macabere, bijna Harryhausen-achtige monsterontwerpen ervoor dat de CG veel beter standhoudt dan vergelijkbare gedateerde films, waardoor sequenties zoals de reis van de cast door een met spinnen geïnfecteerde apotheek een echte nachtmerrie worden. Koppel het allemaal aan een van de meest aangrijpende eindes in horror en je krijgt een uitstekende horrorfilm die gemakkelijk tot de superieure bewerkingen van King behoort.

Onze volgende functie was blair heks, het vervolg op de klassieke franchise uit 2016, geregisseerd door Adam Wingard. Blair Witch kreeg blijkbaar veel haat toen het uitkwam omdat het niet aan het origineel voldeed, en na het te hebben gezien, kan ik het ermee eens zijn dat het lang niet zo eng of vitaal is als The Blair Witch Project. Maar eerlijk gezegd lijkt dat geen eerlijke vergelijking. Ik beschouw The Blair Witch Project als een van de meest succesvolle werken op het gebied van found footage, folkhorror en horror in het algemeen, wat betekent dat elk vervolg dat zichzelf niet vestigt als een instant klassieker een teleurstelling zal zijn.

Los van de verwachtingen van het opvolgen van een meesterwerk van horrorcinema, blijkt Blair Witch een perfect effectieve horrorfilm te zijn. Hoewel de openingsscènes het gevoel geven dat we een meer conventionele horrorervaring tegemoet gaan, neemt de film al snel de stijl en geesten van zijn voorganger over en biedt hij enkele leuke variaties op de beroemdste instellingen van het origineel. Adam Wingard voelt zich een geweldige regisseur die vreselijk veel geluk heeft gehad op het gebied van projecten – zijn bewerking van Death Note werd bekritiseerd omdat hij melodramatisch en jeugdig was, maar Death Note was altijd melodramatisch en jeugdig, je was zo jong toen je het las dat je het nog serieus kon nemen. Blair Witch omarmt ook de kern van het bronmateriaal, en hoewel het verre van essentieel is, is het nog steeds een goede instap in het found footage-genre.

De laatste van de week was die van George A. Romero Dageraad van de doden, die de bescheiden eer heeft een van de meest invloedrijke horrorfilms aller tijden te zijn. Terwijl de originele Night of the Living Dead veel tropen uit zombiefilms vestigde, breidde Dawn of the Dead Romero’s visie uit van een boerderij naar een hele verwoeste zeekust, wat een schaalsprong bood vergelijkbaar met die van Max Max voor The Road Warrior. . Terwijl een zombieplaag zich over Amerika verspreidt, nemen twee SWAT-agenten en twee redactiemedewerkers een verkeersrapportagehelikopter en proberen ze de apocalyps te ontlopen. Met elke tankstop die een nieuwe kans op gevaar biedt, belandt het team bovenop een enorm winkelcentrum en probeert het hun persoonlijke koninkrijk te maken.

Veel van wat we associëren met moderne zombiemedia is tot stand gekomen of gestold in het vurige vervolg van Romero. Het verband tussen zombies en ongebreideld consumentisme wordt speels maar nadrukkelijk duidelijk gemaakt door het ironische contrast van de film van vleesetende zombies die door een helder verlicht winkelcentrum strompelen, onthaald door vrolijke omroepers die flitsspecials opsommen. Het fundamentele idee van een winkelcentrum als horrorlocatie is overgenomen door Chopping Mall en vele anderen, terwijl in feite de film in zijn geheel is aangepast via games als Dead Rising en Left 4 Dead. Het is moeilijk om vijf stappen in het horrorrijk te zetten zonder iets tegen het lijf te lopen dat op de een of andere manier een eerbetoon aan Dawn of the Dead te danken heeft, en dat komt neer op meer dan zijn fundamenteel sterke concepten – de film rockt gewoon.

Deze Road Warrior-vergelijking was niet alleen een nutteloos contrast van schaal – net als het vervolg, kiest Dawn of the Dead ervoor om zijn publiek te baden in alle sappige uitbetalingen die zijn voorganger alleen maar aankondigde, en leverde stuk na scène spannende zombie-actie op. Het kernconcept van “we moeten van dit winkelcentrum een ​​duurzaam fort maken” is een meesterlijke zet die voortdurend dramatische dividenden uitbetaalt, waardoor de helden een duidelijke stimulans krijgen om een ​​gevarieerd scala aan tegenaanvallen en flankerende manoeuvres uit te voeren tegen hun dode ogende medebewoners. Het is altijd een beetje frustrerend als horror-hoofdrolspelers falen, simpelweg omdat ze domme beslissingen hebben genomen; heerlijk onthult Dawn of the Dead precies het tegenovergestelde, altijd verrassend en indrukwekkend met de vindingrijkheid en moed van zijn helden. Bovendien, als je Dario Argento’s versie van de film bekijkt, word je getrakteerd op de zoete geluiden van elf op het toppunt van hun krachten. Al met al is Dawn of the Dead een klassieker die bij elk horloge zijn essentie opnieuw bevestigt.