De man in kwestie is Harry Turner, een Engelsman van in de twintig die op zijn 18e werd uitgezonden naar Afghanistan en uit zijn dienst kwam met brandwonden op zijn armen en ernstige PTSS. Zo’n extreem trauma vraagt ​​om een ​​extreme oplossing, dus reist Harry letterlijk naar de andere kant van de wereld op zoek naar vrede. Dat zou de Peruaanse Amazone zijn, waar Harry een al even moeilijke Amerikaanse Ph.D. student genaamd Samatha Zwicker om vrijwilligerswerk te doen in haar onderzoeks- en rehabilitatiecentrum voor wilde dieren, Hoja Nueva. Daar wenden deze zelfbenoemde “verloren zielen” zich tot de jungle – en elkaar – voor troost.

De film onthult nooit hoe Harry en Samatha elkaar ontmoetten, en het is pas halverwege duidelijk dat hun relatie romantisch is. Dit werd vermoedelijk gedaan om de grenzen van de proefpersonen te respecteren; Vooral Samantha heeft waarschijnlijk wat therapie gehad, gebaseerd op haar vermogen om haar gevoelens duidelijk over te brengen. Maar het roept vragen op over de transparantie van filmmakers Trevor Frost en Melissa Lesh, die later in de film ook enkele manipulatieve scènes met Harry en zijn familie creëerden. “Wildcat” doet ook weinig om het verhaal uit te breiden rond twee blanke kinderen in de Peruaanse jungle die het bos proberen te beschermen tegen, nou ja, Peruanen. Nogmaals, Samantha is hier de meest gewetensvolle, maar de filmmakers zijn tevreden om de context van Harry en Samantha’s aanwezigheid langs de Las Piedras-rivier onontgonnen te laten.

In plaats daarvan concentreert “Wildcat” zich op een andere band: Harry’s ongebruikelijke en zeer emotionele connectie met een baby ocelot genaamd Keanu. Keanu is eigenlijk de tweede baby-ocelot die Harry heeft grootgebracht; de eerste 15 minuten documenteren zijn relatie met een andere kat genaamd Khan, die (spoiler alert) sterft nadat hij is neergeschoten door stropers, slechts enkele weken voordat hij weer het wild in moet. Harry neemt de dood van Khan buitengewoon zwaar, tot het punt dat hij moedeloos en suïcidaal wordt. Je begint je af te vragen of deze jongeman misschien te veel van zijn mentale stabiliteit aan een kat hangt, maar dat is nog maar het begin.