De hoofdrolspelers zijn buitengewoon. Ze voelen echt aan, zoals zoveel getalenteerde maar relatief onervaren artiesten die hun spontaniteit nog moeten laten verpletteren door de clichés van formele training. En, zoals vaak het geval is met de Dardennen, plaatst de handgemaakte, close-up, door acteurs aangestuurde film je midden in het drama, soms in een zenuwslopende mate, zij het met iets minder schokken. dan je zou krijgen. gezien in de vorige films van de broers (de overstap naar digitale camera’s heeft misschien een ingetogen elegantie gebracht in de voorheen rommelige stijl). Er kunnen minder dan 100 shots in de film zitten. Scènes hebben de neiging om zich in slechts één opname te ontvouwen, wat indrukwekkend zou zijn, ongeacht wie de acteurs waren, maar dat is vooral opmerkelijk hier, aangezien de twee hoofdrolspelers geen bekende hoeveelheden zijn. Een lang shot halverwege de film dat fysiek en emotioneel intense actie door de gangen en kamers van Betims drugskas volgt, duurt bijna vijf minuten, maar wordt met zo’n geïmproviseerd zelfvertrouwen uitgevoerd dat je het nooit als een logistiek hoogstandje beschouwt.

De “daar ben je”-stijl werkt beter in films als deze dan in verhalen over meer bevoorrechte personages (Ken Loach doet het ook briljant), want wat het leven van Tori en Lokita vooral bepaalt, is urgentie. Alles staat in de tegenwoordige tijd. Ze kunnen mentale bandbreedte niet verspillen door te ver terug of te ver vooruit te kijken. Ze hebben niet genoeg tijd, ze hebben niet genoeg geld en ze zijn omringd door mensen die hen uitbuiten, lastigvallen of negeren. Ze moeten in beweging blijven en hun ogen en oren alert houden tijdens het reizen. Negenennegentig procent van elke dag wordt besteed aan het omgaan met wat zich recht voor hen afspeelt, en ervoor zorgen dat ze geen fouten maken waardoor ze worden gedeporteerd, gevangengezet of gedood.

Het einde is zo somber dat het de rest van hun leven in de hoofden van de kijkers zal blijven – net als de tragische Italiaanse neorealistische films uit de jaren veertig die de films van Dardennes vaak oproepen, vooral “Bicycle Thieves” en “Rome, Open City “. . Er is misschien een gesprek te voeren over de manier waarop de film af en toe te veel een macro-weergave heeft, waarbij de titelpersonages voornamelijk worden gezien als pionnen in een corrupt systeem, meer dan als autonome individuen en als onderdeel van een zwarte immigrantengemeenschap waar een hekel aan is. zijn andersheid, maar noodzakelijk voor hun bereidheid om laagbetaald en/of gevaarlijk werk te doen. Maar de hoofdrolspelers brengen het publiek zo behendig bij elk moment dat je flitsen van context kunt voelen die het script misschien niet noodzakelijkerwijs heeft geboden. En de empathie van de Dardennes is zo groot, en hun woede over de situatie zo onmiskenbaar, dat de hele film geladen is met het verlangen om kijkers te shockeren en hen verandering te laten eisen.

Draait nu in geselecteerde theaters.