Het scenario van Carl W. Lucas is een samensmelting van fragmenten die uit andere westerns zijn gekopieerd (“True Grit” is misschien wel het duidelijkste antecedent, vooral in de zeer spraakzame tussendialoog), samen met elementen uit “River of Never Go Back” en “Unforgivable. “). Er zijn ook momenten die Cage-fans aan zijn eerdere werk zullen herinneren – de eerdere poging om voor Brooke te zorgen doet denken aan een van de meest beruchte scènes in “Kick-Ass”, en de basisplot zal lijken op het prachtige “Pig. ” “The Old Way” slaagt er echter nooit in om deze elementen te verenigen tot een meeslepend verhaal. Sommige van de samenzweringen – zoals McCallister’s vastberadenheid om zijn wild geplande en arbeidsintensieve wraakplan uit te voeren in plaats van hem gewoon neer te schieten als hij de kans krijgt, zoals hem wordt aangeraden door de chagrijnige cohort Eustice (Clint Howard) – maken het dwazen na een tijdje. (Het volstaat om te zeggen dat als je in een bende uit het Oude Westen zit en het verstandigste, meest verstandige advies komt van het personage Clint Howard, je misschien wilt proberen je aan te melden voor een andere bende.) Er zit een potentieel intrigerend element in de emotionele eigenaardigheden bezeten door Colton en Brooke. , maar de film ontwikkelt het nooit in enige significante mate.

“The Old Way” wordt ook ontsierd door wat vermoedelijk het belangrijkste verkoopargument is, de uitvoering van Cage. Zijn werk is niet noodzakelijkerwijs slecht (hoewel er een paar momenten zijn waarop hij auditie lijkt te doen voor zijn volgende beurt als Dracula, van alle dingen), maar zijn hoofdpersonage is zo eigentijds dat hij zich onvermijdelijk helemaal uit zijn diepte voelt. plaats in wat beweert een traditionele visie op het wilde westen te zijn. (Aangezien ‘Butcher’s Crossing’ meer een commentaar op het genre was dan een voorbeeld, was zijn aanwezigheid niet zo raar.) Als de slechterik was zijn raarheid misschien passender geweest (inderdaad, Le Gros lijkt soms actief de voormalige Cage als de gestoorde schurk). Toch slaagt hij er als held – zelfs met zoveel eigenaardigheden als zijn personage bevat – nooit helemaal in om bijzonder overtuigend te zijn.

Als er tegenwoordig meer westerns zouden worden gemaakt, zou ‘The Old Way’ – wat meer een onvolledige fout is dan een regelrechte ramp – misschien een beetje smakelijk zijn geweest of op zijn minst gemakkelijker te vergeven. Echter, in een tijd waarin de belangstelling voor de theatrale western tot een dieptepunt lijkt te zijn gedaald en wanneer zelfs een film zo sterk en levendig als Walter Hill’s meesterlijke “Dead for a Dollar” nauwelijks de aandacht trekt, zelfs een ogenschijnlijk kleinere dan dat, met een scenario dat schommelt tussen het onheilspellende en het dwaze, voelt de lusteloze executie van regisseur Brett Donowho en een ietwat misleide ster zich uiteindelijk groter dan het zou kunnen zijn. De western is misschien nog niet helemaal dood, maar “The Old Way” doet je niet bepaald een plezier.

Draait nu in theaters en is vanaf 13 januari beschikbaar op aanvraag en op digitale platforms.