“The Big 4” opent met een van de beste scènes, waarin Tjahjanto ons herinnert aan zijn angstaanjagende verleden door kijkers af te zetten bij een weeshuis dat wordt gebruikt om organen te oogsten voor rijke mensen. Het blijkt dat de helden van dit verhaal al vermomd zijn in dit groteske establishment en al zijn werknemers op een steeds groteskere manier vernietigen. De kogel van een sluipschutter haalt niet alleen een vijand neer in een Tjahjanto-film – hij schiet de helft van zijn hoofd eraf.

Tijdens de sequentie ontmoeten we het viertal moorddadige burgerwachten die de film zijn titel geven: de leider Topan (Abimana Aryasatya), de intense Alpha (Lutesha), de sluipschutter Jenggo (Arie Kriting) en de jongere Pelor (Kristo Immanuel). Die engelen hebben een Charlie in Petrus (Budi Ros), die besluit dat het tijd is om met pensioen te gaan bij het team, aangezien zijn dochter Dina (de uitstekende Putri Marino) met pensioen gaat van de politieacademie. Het is moeilijk om leiding te geven aan een groep mensen die buiten de wet opereren als je nageslacht nu de wet is. Maar Petrus geniet niet van zijn pensioen en wordt vermoord in wat eigenlijk de proloog van de film is, waarbij hij zijn vier huurmoordenaars naar een afgelegen eiland stuurt. Drie jaar later zit Dina achter hen aan, net als de moordenaar van haar vader (Martino Lio), die nu een heel team heeft om zijn wraakzuchtige wil uit te voeren.

“The Big 4” is op zijn best als het het meest belachelijk is, of het nu de indrukwekkende openingsshow is of een prachtige after-scene waarin Topan een paar schurken achter een deur moet afweren zonder het geweld aan Dina te onthullen. Lio neemt zijn gemene rol op zich met fantastisch gezichtshaar, een dwaas aantal messen om zijn lichaam gestoken en een gevoel voor mode dat rond zijn grauw lijkt te zijn gebouwd. De meeste mensen die naar “The Big 4” kijken, zullen aangetrokken worden door de tekenfilmachtige actie, maar de cast is solide van boven naar beneden, vooral Lio, Marino en Aryasatya.

Ik geef toe, ik geef steeds minder om de plot van “The Big 4”, waardoor de speelduur van 141 minuten een beetje veel is. Maar alles is vergeven als het explodeert, en dat doet het met genoeg tempo om je van de intense proloog naar het krankzinnige laatste halfuur te brengen, waarin Tjahjanto alles uit de kast haalt. Hij hoopt dat dit het begin is van een franchise. Het is moeilijk voor te stellen hoe het vervolg groter zou kunnen zijn, maar ik wed dat hij een manier zal vinden.

Nu op Netflix.