Tue. Apr 16th, 2024

Het is deze keer een Metroidvania-game in deze recensie, in feite is de game Symphonia Of The Night gemixt met Metroid Fusion; dit richt zich op een wereld die negen jaar lang in duisternis is ondergedompeld in klassieke Retro 2D-stijl en een vacuüm creëerde voor alle vreugde of geluk die deze wereld binnenkwam.

Het genre biedt talloze uren entertainment. Nine Years Of Shadow, ontwikkeld door Halberd Studio, benadrukt het punt dat hoewel het de wil niet opnieuw uitvindt of mechanisch iets nieuws doet, het verhaal en de gameplay echt plezierig zijn, en terwijl we enkele van de problemen die deze game heeft doornemen op Switch waren er momenten die erg lonend zijn als speler.

Het openingsthema van dit spel zal je naar binnen trekken en de Lo-Fi-muziek blijft spelen als de ziel van het spel. Elk nummer vormt een prachtige aanvulling op het landschap terwijl je de verschillende delen van het kasteel verkent op zoek naar de elementaire relikwieën in elke verschillende zone die je hebben een overvloed aan geheimen behandeld die je kunt vinden in klassieke Mario-stijl.

De game heeft een echte jaren 80-sfeer met moderne retro-animatiekwaliteit en gameplay-mechanica. De game heeft zeker veel aandacht getrokken sinds de lancering in november 2022, en sindsdien heeft de game een paar problemen gehad waardoor spelers zich ongemakkelijk voelden en die tot nu toe niet volledig zijn opgelost. Wat zijn deze problemen en wat zijn ze? 9 jaar schaduw is het het echt waard? Laten we in deze recensie duiken en het zelf begrijpen.

• Releasedatum van: 14 november 2022
  • Maker/ontwikkelaar: Haberd studio’s
  • Platform: Nintendo Switch, Microsoft Windows
  • Waarderingen: 9/10 (stoom)
  • Geslacht: Indiegame, platformgame, avonturengame, vechtgame
  • Prijs: $ 15,99
9 jaar schaduw

Spel 9 Years of Shadows (credits: Freedom Games)

Gameplay, verhaal en wat we ervan vonden

Nine Years of Shadows volgt de hoofdrolspeler Europa, een vrouw die alles, inclusief haar familie, heeft verloren door een verraderlijke vloek die de wereld van kleur en leven ondermijnt. om het te schrijven voor eens en altijd.

Na bijna ten prooi te zijn gevallen aan een van de ronddwalende monsters van het kasteel, arriveert een bizar wezen genaamd Apino en redt haar, die ook fungeert als een potentiële bondgenoot voor de komende beproevingen. Europa zal ook verschillende andere individuen tegenkomen in Telus Castle, maar gameplay heeft voorrang met een goed geconstrueerde kaart die spelers duidelijk vertelt waar ze zich te allen tijde in RPG-stijl bevinden.

Wat het gevecht betreft, Europa’s aanvallen zijn gering, maar de zeer effectieve verwachte richtingsvariatie is aanwezig, die onmiddellijke actie biedt wanneer rekening wordt gehouden met Europa en bewegende vijanden, de gevechtssnelheid is relatief gematigd, dus er is zelden een gelegenheid waarin je zult vind jezelf overweldigd.

Sommige eindbaasgevechten dagen dat idee uit, maar als je gewend bent om snelle Metroidvanias en Shadows te spelen, kan 9 jaar een lonende verandering van tempo zijn, maar het echte pit van de gameplay komt in elementaire pantsers, aangezien de voortgang eenmaal is Als je klaar bent, verdien je nieuwe uitrusting die toegang geeft tot eerder ontoegankelijke gebieden, terwijl je ook meer aanvalskracht krijgt tegen typische specifieke vijanden.

Helaas zijn de prestaties de meest kritieke fout van Nine Years of Shadows; zelfs als het normaal gesproken in orde is, zou de game vaak af en toe vertragen die gevechtsscenario’s en platformactie actief zouden verstoren, waardoor tijdverspilling en schade zou worden veroorzaakt die anders zou zijn tegengehouden.

Bij vijanden in 9 Years of Shadows zijn corrupte bewakerswezens en jagers betrokken, elk met een zwakte gebaseerd op een bepaald element, die er niet van houden om een ​​bestiarium te hebben om nu wat over kennis te leren, hoewel er een grote verscheidenheid aan deze soorten vijanden is. ze worden een beetje vervelend, want in plaats van een paar unieke voor elke zone te hebben, kun je dezelfde vijand tegenkomen met een iets andere aanval of kleurenschema, elke zone speelt en ziet er anders uit vanwege de geweldige pixelart die zich richt op verschillende elementen van iets dat je zie in de Witcher-spellen, en je zult ook af en toe deze coole kleine tussenfilmpjes tegenkomen.

9 jaar vechten tegen de schaduwbaas

9 jaar Shadows Boss (credits: Freedom Games)

Conclusie En moet je het kopen?

Nine years of Shadows is een ontwikkelde Metroidvania die veel verkenning biedt en mooi is om naar te kijken, maar het heeft zijn gebreken, zoals het gebrek aan vijandelijke diversiteit in de incidentele repetitieve gevechten, maar als je op zoek bent naar een spel met een geweldige soundtrack, fantastische grootschalige baasgevechten en vloeiende en creatieve gameplay. Shadow’s 9 Years is misschien iets waar je naar op zoek was, het komt uit op Steam, maar je kunt het later dit jaar op Switch vinden als je ben van plan om het goed te spelen op Steam, dus ik raad je ten zeerste aan een controller te gebruiken.

De game kost ongeveer $ 15 op verschillende platforms en is alleen beschikbaar om te spelen op Windows of Switch, dus ik zou zeggen dat het wisselvallig is. Voor sommige spelers kan dit spel mooi zijn en voor anderen frustrerend. Dus ga je gang en koop het voor wat het waard is, het zal geen gat in je zak branden en je zou er zelfs van kunnen genieten, zelfs als je nog nooit eerder indiegames hebt gespeeld.

9 Years of Shadows is een prachtige Metrovania met een fantastische progressie die we normaal gesproken alle fans in een oogwenk aanraden; zijn gevecht gedijt ook op nauwgezette liefdevolle inspanningen die op tal van gebieden zichtbaar zijn, maar deze sterke punten maken de tekortkomingen in de prestaties des te teleurstellender.

Onze beoordeling: ⭐ (3/5).