Shailene Woodley en Jack Whitehall amuseren zich in een romantische komedie die niet zo gewaagd is als het klinkt.

Verhaallijn: Charles is een rokkenjager terwijl Elaine een goudzoeker is. Het duo leert de mensheid kennen wanneer ze gedwongen worden om samen te werken en robotstuntdubbels van zichzelf te achtervolgen.

Analyse: Romantische komedies zijn over het algemeen gezond en plezierig zonder enige relevante sociale boodschap. Hetzelfde geldt voor de typische ordinaire sekskomedie. Zelden worden deze twee subgenres samen gezien, laat staan ​​met een sci-fi twist. de nieuwe film robots, met Jack Whitehall en Shailene Woodley in de hoofdrol, is een seksuele en romantische komedie, maar met een scifi-invalshoek die allemaal verpakt is in een maatschappelijk relevante boodschap over immigratiehervormingen in de Verenigde Staten. Als dat klinkt als een zwaar onderwerp, kun je er zeker van zijn dat het een samenhangende en grappige boodschap overbrengt die misschien niet zo sterk is als de filmmakers hadden gehoopt. Echter, robots het is een unieke mix van stijlen die oprecht en grappig is.

RobotsShailene WoodleyJack Whitehall

robots vindt plaats in de zeer nabije toekomst, na de voltooiing van de muur op de grens tussen de Verenigde Staten en Mexico. Na voltooid te zijn door robotarbeiders die arbeidsmigranten vervangen, vaardigt de regering wetten uit die het voor burgers illegaal maken om Android-dubbelgangers van zichzelf te hebben. Dat weerhoudt Charles (Jack Whitehall) er niet van om met de rijkdom van zijn vader een kopie van zichzelf te kopen. Charles uit New Mexico gebruikt zijn robot om vrouwen het hof te maken onder het mom van de perfecte man te zijn voordat hij erin duikt om seks met ze te hebben. Wanneer Charles zijn ideaal vindt in Elaine (Shailene Woodley), weet hij niet dat ze een robot gebruikt om dure cadeaus van mannen te krijgen zonder met ze naar bed te hoeven gaan. Wanneer hun robots verliefd worden, worden de echte Charles en Elaine gedwongen elkaar te tolereren, zodat ze hun slavenmachines kunnen vinden en vernietigen.

De zware dosis debat van het Trump-tijdperk maakt het mogelijk robots om het Amerikaanse immigratiebeleid te bespotten en grappen te maken over Elon Musk en Tesla. Maar die vernietigende opmerkingen vervagen snel wanneer het verhaal verschuift naar de relatie tussen Charles en Elaine. In eerste instantie zorgen de duidelijke verschillen tussen de menselijke en robotversies van het paar voor een luchtige stemming. Shailene Woodley is in haar eerste komische optreden goed als de ijdele goudzoeker die haar rondingen gebruikt om mannen te verzilveren zonder de bitch te spelen. Jack Whitehall, die vaak wordt beschouwd als het sycofantische Britse personage, is erg goed in een hoofdrol die hem in staat stelt om met dat cliché en tegen type te spelen. Er is een behoorlijke rom-com-groei voor beide personages terwijl ze onderzoeken wat het betekent om verliefd te zijn en of hun metalen replica’s emoties kunnen voelen zoals levende mensen dat zouden doen.

Wanneer robots verschuift van de maffe comedy-of-errors-benadering tussen de paren van Charles en Elaine, het begint een beetje de weg kwijt te raken. Door gebruik te maken van een verrassende plot van een shoot op de werkvloer, brengt het verhaal het mensenpaar dichter bij elkaar terwijl ze zich ontwikkelen tot sympathieke mensen in plaats van de wellustige, rechtmatige personages waarmee de film begint. Sommige goede momenten worden gedeeld tussen Woodley en Whitehall, maar de beste scènes zijn onder meer Paul Rust, vooral bekend van zijn hoofdrol in Netflix’s Love. De weinige andere ondersteunende personages hebben zich nooit zo ontwikkeld als Woodley en Whitehall hebben al twee keer zoveel schermtijd en dienen voor een groot deel van de film als hun eigen ondersteunende cast. Woodley krijgt een paar extra invalshoeken voor haar optreden, maar ik zal niet verklappen hoe dat gaat.

Gebaseerd op het korte verhaal “The Robot Who Liked Me” uit 1978 van Robert Sheckley, robots het is geschreven en geregisseerd door Casper Christensen en Anthony Hines. Christensen is in zijn geboorteland Denemarken vooral bekend als komiek en co-ster van de veelgeprezen film kloven televisieseries en speelfilms. Hines levert al heel lang bijdragen aan Sacha Baron Cohen en heeft geschreven voor Van Ali G Show en de Borat Het is bruno speelfilms. De mix van belachelijke komedie die geen klappen uitdeelt en politiek relevant materiaal is een hoofdbestanddeel van beide schrijvers. robots heeft zeker een gevoeligheid van rebelse aard, maar soms voelt het alsof hij op veilig speelt door zich te houden aan rom-com-conventies. Het maakt de film iets smakelijker voor een algemeen publiek, maar ik kan niet anders dan denken dat deze film wat donkerder of rauwer had moeten zijn.

RobotsShailene WoodleyJack Whitehall

robots het is misschien niet in staat om zijn politieke neigingen zo goed te laten zien als de ontwerpen van Sacha Baron Cohen. Toch roept het zeker een lichtere kijk op op een verhaal dat een aflevering van had kunnen zijn zwarte spiegel. Ik zou graag zien dat dit concept verder gaat, in plaats van alleen maar een romantische komedie te zijn die is begonnen met een sci-fi-concept. Op zijn minst leveren Shailene Woodley en Jack Whitehall vermakelijke uitvoeringen op, waarbij Woodley aanleg toont voor meer komische projecten in haar toekomst. robots is uiteindelijk een onschadelijke film die op het moment leuk is, maar niet veel wint aan het gesprek dat het probeert te starten. robots het zal waarschijnlijk onder de indruk zijn aan de kassa, maar het zou behoorlijke zaken kunnen doen met streaming.

6