Hoewel het in de eerste plaats een liefdesverhaal is, gaat ‘Past Lives’ verder dan romantisch verlangen en brandende vragen. Voor Song is het ook een kans om gevoelens over de immigrantenervaring te uiten. Voordat ze haar thuisland verlaat, rechtvaardigt de moeder van Nora de keuze van het paar om het gezin naar het buitenland te brengen: “Als je iets achterlaat, win je ook iets”. Het is een gevoel dat door Nora’s leven weerklinkt, aangezien haar ervaringen haar naar een carrière in New York City hebben geleid en het leven hebben getrouwd met een goedhartige schrijver genaamd Arthur (John Magaro). Maar het is een afwijking van de wereld die ze als kind kende, en ze bekent dat ze tegenwoordig zelden Koreaans spreekt. Als Nora haar man vertelt over de ontmoeting met haar jeugdliefde, bekent Nora: “Ik voel me niet zo Koreaans als ik bij hem ben”, terwijl ze naar voren komt wat lijkt op onzekerheid over haar eigen relatie met haar cultuur.

Song maakt de gemeenschappelijke achtergrond van Nora en Hae Sung tot een integraal onderdeel van ‘Past Lives’, als een secundaire verbinding buiten hun persoonlijke interesses. Het vertegenwoordigt leven dat niet geleefd is omdat het wegging – iets achtergelaten om iets meer te winnen. De gedeelde taal is iets dat haar Amerikaanse man niet bij kan houden, waardoor ze functioneel een privégesprek kunnen voeren, zelfs als hij met hen in een bar zit. Maar iets delen betekent niet dat ze dezelfde gevoelens delen, zoals te zien is in het thema van de film In-Yun, de ontmoetingen in vorige levens die hun connecties in het heden kunnen beïnvloeden. Het is iets waar Nora om lacht met Arthur tijdens hun eerste ontmoeting op een schrijversretraite, maar Hae Sung neemt het ter harte als hij nadenkt over zijn lang uitgestelde bezoek aan New York. Ze bevinden zich, zoals de film letterlijk laat zien, op twee verschillende paden. Diep van binnen zijn het nog steeds de kinderen die elkaar voor het eerst aankeken.

Met een groot deel van de film gericht op Nora en Hae Sung, gaan Lee en Yoo de uitdaging aan met een levendig gevoel van gemak en gratie. De opwinding van hun personages om met elkaar te praten is natuurlijk; hun meanderende gesprekken voelen echt aan. De manier waarop Lee en Yoo naar elkaar kijken, wekt de indruk van een lang achtergrondverhaal zonder zelfs maar een woord te zeggen. Hun gezichten tonen de opgekropte emoties van hun personages onder de oppervlakte van een beleefde glimlach, maar één diepe zucht is genoeg om de tranen te breken en te rouwen om de liefde die nooit bedoeld was, het leven dat nooit van hen was, en een kindertijd. . dat vervaagt met de jaren.