Het is een turbulente reis geweest voor de Nation of Language of New York. Terug op het hoogtepunt van het verloren jaar 2020 bracht het synthpoptrio hun debuutalbum uit, Inleiding, aanwezigheid; hoewel het een vreemde tijd was voor een debuut-LP, kregen ze een trouwe aanhang van fans en hielden ze hun hoofd gebogen. Toen de wereld in 2021 weer boven water kwam, deed de band met de stellaire dat ook Een weg vooruitwaaruit bleek dat het trio hun pakkende new wave-tracks opwaardeerde tot breedbeeldhoogten en hielp een veel groter kernpubliek op te bouwen. Een weg vooruit het dreef hen ook naar verschillende grote festivaloptredens en hun grootste tour tot nu toe, waardoor ze een waardevolle kans kregen om hun live vaardigheden aan te scherpen.

Nu, een paar weken na de aankondiging van hun derde album, Vreemde discipel (uitgebracht op 15 september in [PIAS]), maakt Nation of Language zich op voor zijn grootste jaar tot nu toe. Gisteravond (4 mei) speelden ze de tweede show van hun uitgebreide Amerikaanse tournee (koop tickets hier!). Toen hij optrad op een van de grootste podia van New York City, Brooklyn Steel, was het duidelijk dat zijn terugkeer meer dan welkom was.

De show werd geopend door collega Gustaf uit New York, die de toon zette voor de avond met een ongelooflijk meeslepende weergave van ingewikkelde post-punk, compleet met deelname van het publiek, spookachtige zangpartijen, spoken word-poëzie en furieus muzikaal vakmanschap.

Toen de Nation of Language het podium betrad, was hun opwinding om weer terug te zijn in het publiek in hun geboorteplaats duidelijk. Zowel frontman Ian Devaney als zijn partner/medewerker Aidan Noell maakten van verschillende gelegenheden gebruik om hun dankbaarheid te uiten – en natuurlijk grappen met elkaar te maken. (Het was een heerlijk moment toen Noell Devaney wat aanmoedigde nadat ze een nieuw nummer hadden uitgebracht.) Ze hebben wat tracks van hun debuut afgestoft en gegarandeerd Een weg vooruithoogtepunten van waren goed vertegenwoordigd; “The Grey Commute”, met Devaney’s torenhoge hoge tonen, was een ongelooflijk krachtig nummer, en Inleiding, aanwezigheid‘September Again’ hield de energie hoog.

Maar de meest intrigerende muzikale momenten kwamen met elk nieuw nummer van het volgende Vreemde discipel. Eerste single “Sole Obsession”, met zijn gesyncopeerde drums en borrelende synths, werd een anthem, en Devaney’s toegiftopener “Stumbling Still” was een adembenemende ballad. Nadat ze zich vorig jaar uit slechts enkele tientallen shows hadden teruggetrokken, zou het gemakkelijk zijn voor Nation of Language om terug te komen met een beetje roest in hun versnellingen, maar dat was gisteravond zeker niet het geval. Elk betoverend nummer werd tot in de perfectie uitgevoerd en nu laten ze ons hongeren naar meer.

Bekijk hieronder een fotogalerij en volledige setlist en koop hier tickets voor de Nation of Language US-tour. Bekijk welke andere tours er deze zomer komen door door onze uitgebreide lijst met Essential Summer 2023 Tours te scrollen en stem vervolgens op je favoriete locatie als onderdeel van Hometowns of Consequence.