Toen ik twee jaar geleden op het filmfestival van Venetië schreef over Paul Schraders “The Card Counter”, merkte ik op dat Schrader ernaar verwees als een van zijn “man aan tafel”-foto’s. Een jaar later, opnieuw in Venetië, zag ik “Master Gardener”, zijn nieuwe film, die net in de Verenigde Staten is uitgebracht. En hier leunt hij nog verder in die stijlfiguur: na een elegante aftitelingsreeks met behulp van time-lapse-fotografie om prachtige bloemen in bloei te tonen, is de eerste scène van de foto van hoofdrolspeler Joel Edgerton die aan een tafel zit, en wat doet hij? In een dagboek schrijven natuurlijk.

Zijn personage, Narvel Roth, werkt in een luxe botanische tuin in een naamloze stad (de film is opgenomen in New Orleans en New York, en de prachtige bloemen die je ziet suggereren de upstate, terwijl de overhangende eiken Louisiana suggereren). Het is het privélandgoed van Norma Haverhill van Sigourney Weaver, met wie de zwijgzame maar altijd oprechte Narvel een bijzondere band heeft. Narvel is inderdaad de hoofdtuinier van de titel, maar we concluderen al snel dat tuinieren niet altijd zijn heersende passie was.

Zijn omvangrijke dagboekaantekeningen, die veel informatie over het plantenleven bevatten maar ook openen met flashbacks naar een eerder deel van zijn leven, hebben zenuwslopende eigenschappen. Hij beschrijft een bepaalde sensatie als “het gezoem dat je voelt voordat je de trekker overhaalt”. Een kijker zou kunnen opmerken dat Narvel altijd shirts met lange mouwen draagt, zelfs als het warmer wordt. Het is nieuwsgierig. Dus ’s avonds laat, in het isolement van zijn privéwoning op het landgoed, kleedt hij zich tot aan zijn middel uit voor de spiegel. Toen ik de film voor het eerst zag, was dit het punt waarop ik in mijn notitieboekje schreef: “Wat is er in vredesnaam aan de hand?”

En ik liet het bij dat schrijven uit Venetië vorig jaar – en daar ga ik het nog steeds bij laten. De kilometerstand die andere recensenten u geven, varieert zeker; de verhaallijn is ook besproken in een reeks recente Schrader-interviews. Maar als er een kans is dat je deze onschuldige film binnenloopt, zou je dat moeten doen. Zo werkt de film het beste voor jou.

Op een middag, na het bespreken van een aanstaande liefdadigheidsgala, mevr. Haverhill kondigt met grote hooghartigheid aan dat hij professioneel zal zorgen voor een nichtje van haar, een jonge vrouw genaamd Maya (Quintessa Swindell). Maya heeft het moeilijk vanwege, zegt Norma met een grijns, “levensstijlproblemen”.