Kijk, laten we al onze kaarten op tafel leggen (hoog). Ja, John Wick: Hoofdstuk 4 duurt 169 minuten. Een van je vele (veel) bevat op zichzelf meer actie dan de meeste lange films. Dit is geen “hoofdstuk”. Het is een heel boek – een glorieus, nachtmerrieachtig bijbelcompendium van allerlei onzin.

Het creatieve team, onder leiding van Chad Stahelski, al jarenlang franchisedirecteur, slaagde erin de schaal van John Wick: Hoofdstuk 3 – Parabellumwat op zijn beurt de inzet verhoogde John Wick: Hoofdstuk 2, wat al een behoorlijke vooruitgang was ten opzichte van het origineel John Wiek, wat een relatief bescheiden thriller was over een gepensioneerde huurmoordenaar die wraak wilde nemen op de idioten die zijn geliefde hond hebben vermoord. In je eerste uur alleen, John Wick: Hoofdstuk 4 globetrotten van New York naar Parijs naar Osaka – met een korte stop in de Sahara. Onderweg zijn er achtervolgingen te paard, vuurgevechten, zwaardgevechten en af ​​en toe een gevecht met nunchaku. Opnieuw, dit is nog maar het eerste uur.

Als dat goed voor je klinkt, geweldig! ga kijken John Wick: Hoofdstuk 4 met vertrouwen. Als het vooruitzicht van een Keanu-puinhoop van bijna drie uur echter als een beproeving klinkt, is uw keuze duidelijk: ga niet. wat je verschuldigd bent Nee te doen is gaan kijken John Wick: Hoofdstuk 4 en dan klagen dat het te lang is. Waarom duurt het drie uur? Waarom zingt en danst Gene Kelly in de regen? Waarom breekt Ferris Bueller de vierde muur en spreekt hij rechtstreeks tot het publiek? We gaan naar de bioscoop om het onverklaarbare en het ongelooflijke te zien. Dergelijke sublieme momenten vereisen geen andere rechtvaardiging dan het plezier dat ze de toeschouwers bezorgen. En als je van actiefilms houdt, John Wick: Hoofdstuk 4 zal je veel plezier bezorgen – letterlijk, want ongeveer de helft van deze drie uur durende koortsdroom van een film bestaat uit verschillende soorten vechtscènes.

John Wick: Hoofdstuk 4
leeuwenpoort

ZIE MEER INFORMATIE: Chad Stahelski over de onopgeloste cliffhanger van John Wick: Hoofdstuk 2

Alles draait om John Wick (Keanu Reeves), een man van weinig woorden en veel kogels. (Hoewel Hoofdstuk 4 is de langste John Wiek Reeves bevat misschien verreweg minder regels dan alle voorgaande films.) Wicks voortdurende oorlog met de “Hoge Tafel” die de criminele onderwereld controleert, bereikt hier zijn hoogtepunt, met een sadistische markies (Bill Skarsgard) die schijnbaar eindeloze golven stuurt van schurken om Wick neer te halen. Ondertussen gebruikt Wick zijn schijnbaar grenzeloze vermogen om mensen te doden om terug te slaan naar de markies.

Zoals altijd binnen John Wiek universum is het verhaal ongelooflijk eenvoudig, maar de mythologie eromheen is vermakelijk complex. Er zijn erecodes om hoog te houden, premies om te innen, schulden om te betalen en luxueuze onderwereldhotels om te verkennen. Deze keer geniet Wick van de gastvrijheid van een oude vriend in Osaka (Hiroyuki Sanada) en vecht hij tegen een andere voormalige bondgenoot over de hele wereld, een huurmoordenaar genaamd Caine (Donnie Yen), wiens naam verwijst naar de gewelddadige, broederlijke band tussen hen en John Wick. . (Het is ook een speelse knipoog naar het feit dat Caine blind is; tussen bizarre uitbarstingen van atletische vechtsporten door, vertrouwt hij op zijn wandelstok – die van nature ook dienst doet als zwaard wanneer dat nodig is – om hem te helpen zich te verplaatsen.)

Als John Wick heeft Caine geprobeerd het leven van een huurmoordenaar achter zich te laten, maar accepteert het contract op Wick’s leven om zijn dochter te beschermen. En tussen langdurige uitbarstingen van extravagant geweld, Hoofdstuk 4 bevat veel discussies over de aard van loyaliteit, eer, plicht, verlossing, spiritualiteit en zelfs de zin van het leven zelf.

Ondanks alle klachten die deze film zeker zal tegenkomen vanwege zijn overdreven speelduur, past hij bij de film, die ook over het verstrijken van de tijd gaat. Een vroege scène is gebaseerd op het gebruik van een komisch grote zandloper. (Kijk goed naar de poster van de film en je zult zien dat hij zijn das vervangt door een zandloper gevuld met kogels.) Later vindt er een grote actiescène plaats rond de Arc de Triomphe in Parijs, waar John Wick op een spier omheen cirkelt. auto als de wijzers van een klok. Een paar scènes later kijkt John verwoed herhaaldelijk op zijn eigen polshorloge terwijl hij zich naar een belangrijke vergadering haast. De klok tikt door voor de arme oude John Wick.

Dit dreigende gevoel van finaliteit wordt alleen maar versterkt door de reikwijdte van de actie, waarbij Wick tientallen (of honderden?) Mannen in man-tegen-man-gevechten ziet vechten, met zijn vuisten, pistolen, messen en af ​​​​en toe een geweer dat explosief afvuurt. kogels. (Dat moet pijn doen.) Al deze gevechten zijn geënsceneerd voor maximale duidelijkheid, met opnames die af en toe minutenlang duren. (Daar is weer dat thema van tijd.) De toewijding van Reeves om het grootste deel van zijn eigen stuntwerk te doen, blijft indrukwekkend, vooral omdat hij nu de 60 nadert. Een verbluffende reeks neemt de procedure over als Gods visie terwijl John Wick een heel leger misdadigers bestrijdt in een verlaten gebouw, een symbolische echo van de thema’s hemel en hel die het verhaal doordringen.

Op dit punt van John Wiek saga is ruimtelijke coherentie veel belangrijker dan narratieve logica. Wick wordt eindeloos over de planeet achtervolgd, met jongens die om elke hoek verschijnen, dus springt hij op de een of andere manier in een vliegtuig en vliegt naar de volgende locatie voor meer gevechten. Regels met betrekking tot de hoofdtafel worden in de ene scène gemaakt en in de volgende overtreden. O John Wiek de franchise heeft de herkenbare echte wereld enkele films geleden achter zich gelaten; het bestaat nu in een door neon verlicht droomachtig vagevuur, schijnbaar verstoken van enige regering of politie. (De enige wetten zijn die van de Hoge Tafel, die blijkbaar een wereldeconomie controleert die volledig is gebouwd op huurmoord.)

Nogmaals, ik weet zeker dat mensen zullen klagen dat de film belachelijk is, dat hij te veel dingen bevat, dat hij niet de helft van deze actiescènes nodig heeft. Waarop ik zou antwoorden: ga naar een andere film die dat niet is John Wiek. Deze films nemen hun vak net zo serieus als John Wick het zijne. Een serie opnames binnen Hoofdstuk 4 Won’t Spoil maakte me gelukkiger dan elk vervolg dat ik in maanden en maanden in een bioscoop heb gezien. (Het gaat om John Wick en een ladder, maar dat is alles wat ik zal zeggen.) Ik ga naar de film om de kost te verdienen; het soort filmische extase dat slechts een enkel moment je kan geven. voor een paar seconden, John Wiek bereikte die euforische staat van actie nirvana. John Wick is misschien op zoek naar een weg naar de hemel. Fans van actie hoeven niet verder te zoeken dan deze film.

BEOORDELING: 9/10

De 10 meest belachelijke stijlfiguren in actiefilms

Veel succes met het vinden van een actiefilm die niet op zijn minst enkele van deze stereotypen bevat.