Tue. Apr 23rd, 2024

Hallo allemaal, en welkom terug bij Wrong Every Time. Kijkend naar de conclusies van de afgelopen week in films, moet ik toegeven dat dit echt een soort Trash Week is, met drie afzonderlijke films die ik niemand zou aanraden. Het is echter oké; het uitrollen van alle Sight & Sound-peilingen leidde me ook naar een van de beste films die ik dit jaar heb gezien, dus hopelijk brengt dit de selectie een beetje in evenwicht. Ik heb ook geracet om alle grote anime in te halen die ik heb gemist – ik heb geracet op zowel Chainsaw Man als My Hero Academia en ik heb het fantastisch met elk ervan. Het werk is nooit gedaan, dus ik stop hier voor nu en laat jullie allemaal genieten van mijn laatste assortiment filmtirades. Kom op!

Onze eerste film van de week was Het vlinder effect, een voertuig van Ashton Kutcher over een jonge man die een verschrikkelijke jeugd doormaakt en uiteindelijk ontdekt dat hij de tijd kan terugspoelen en gebeurtenissen uit het verleden kan veranderen. Hij gaat snel aan de slag en gebruikt deze kracht om al het onrecht dat hem en zijn jeugdvrienden is aangedaan recht te zetten, maar ontdekt dat spelen met het lot vervelende, onverwachte gevolgen kan hebben.

Je kunt raden waar het vlindereffect naartoe gaat vanaf het moment dat het concept van tijdreizen wordt geïntroduceerd. Kutcher probeert dingen te repareren, neukt andere dingen, probeert deze dingen te repareren, neukt weer andere dingen, enz. De film is los op het punt van interne inconsistentie met zijn regels voor tijdreizen, wat betekent dat het echt meer melodrama is dan sci-fi-functie, en een bijzonder gemene. The Butterfly Effect probeert in intensiteit van wreedheid goed te maken wat het mist aan diepgaande karakterisering, wat betekent dat de personages het hele scala van seksueel misbruik, drugsmisbruik, dierenmishandeling, verminking, waanzin en moord bestrijken, terwijl ze daarbij heel weinig leren. werkwijze. Hij zwelgt in de duisternis en vindt daar geen onderscheidingsvermogen, hij is alleen tevreden met het gapen naar de lelijke bril die hij heeft gecreëerd. Niet aangeraden.

de volgende was wrede bedoelingen, een romantisch drama uit de jaren 90 over twee gruwelijke tieners uit New York City (Sarah Michelle Gellar en Ryan Phillippe) die een plan bedenken om Phillippe de beroemde kuise dochter (Reese Witherspoon) van hun nieuwe schooldirecteur te laten verleiden en in diskrediet te brengen. De film is zeker vrolijk trashy, maar hij heeft niet veel anders om hem aan te bevelen dan de heerlijke stoet schandalige decors en praktisch Cruella de Vil de Gellar.

Hoewel de film hen neerzet als legendarische oplichters van de sociale scene in New York, verkopen noch het script, noch de hoofdrolspelers Gellar of Phillippe als overtuigende mentoren of verleiders. Het zijn gewoon kampschurken, en hoewel er een beetje haast is om mooie mensen lelijke dingen te zien doen, is het een kleine beloning om er een hele film omheen te bouwen. Ondanks dat het het dramatische middelpunt van de film is, is de evolutie van Phillippe’s relatie met Witherspoon ook volkomen ongelooflijk. Hun karakterisering is vanaf het begin inconsistent, waardoor het onmogelijk is om in kaart te brengen hoe een van hen de ander beïnvloedt of het voelt alsof de personages op een zinvolle manier vooruitgang boeken. Maak het af met een onmogelijk gekunsteld einde, en je hebt een film die vooral aanvoelt als een waarschuwend verhaal voor scenarioschrijvers.

wij kijken dan Alleen engelen hebben vleugels, een film van Howard Hawks uit 1939 met Cary Grant als hoofdpiloot van een Zuid-Amerikaans scheepvaartagentschap en Jean Arthur als kunstenaar die toevallig langskomt in zijn havenstad Barranca. De vonken slaan onmiddellijk tussen hen over en er ontstaan ​​nog meer complicaties wanneer een nieuwe piloot arriveert met zijn vrouw op sleeptouw, die allemaal hun eigen geschiedenis hebben met Grants bedrijf.

Ik werd geïnspireerd om deze te bekijken door zijn herhaalde verschijningen op onlangs uitgebrachte Sight & Sound-lijsten, met veel favorieten zoals John Carpenter die de film als een van de beste aller tijden noemden. Na het te hebben bekeken, begrijp ik waarom het zo algemeen wordt geprezen, en ook waarom een ​​regisseur als Carpenter het specifiek zou waarderen. Zoals veel van Carpenter’s beste werk, is Only Angels Have Wings gewoon A Great Time At The Movies, een compleet pakket van actie, avontuur, romantiek, komedie en opmerkelijk stuntrijden. Hoewel de film bijna een eeuw geleden werd uitgebracht, voelt hij voortstuwend en tijdloos aan, met consistente hooks en opvallende uitvoeringen over de hele linie. Het vereist geen geduld of voorbereiding; het is direct bedoeld om te entertainen en het slaagt in al zijn aspecten.

Cary Grant doet hier geweldig werk door de luchthartige vliegerfilosofie te combineren met precies het juiste vleugje gewonde kwetsbaarheid, en behendig de pijn van het in wezen aankondigen van doodvonnissen te verkopen aan een roterende stoet jonge piloten. Maar het is Jean Arthur die de show steelt en in elke scène zijn absolute beheersing van romantiek en komedie bewijst. Of het nu gaat om een ​​uitwisseling van scherpe repartitie of een vleugje fysieke komedie, Arthur heeft het gevoel dat hij zijn optreden volledig onder controle heeft en regisseert de opkomst en ondergang van gelach of snikken met het gemak van een dirigent. Tussen zijn optreden hier en in Mr. Smith gaat naar Washington, het is duidelijk dat ze een van de beste is die ooit op het kruispunt van romantiek en komedie heeft gereisd, en ik zal absoluut meer van haar hits moeten zien.

En oh, het dringende script, de schattige bijpersonages, de oogverblindende vliegende sequenties! De luchtfotosequenties van Only Angels Have Wings zijn het meest onbetwistbare proof of concept, niet schokkend vanwege wat ze verhalend impliceren, maar rechtstreeks vanwege hun gevaar en durf op het scherm. De mid-film redding van een geïsoleerde bluf liet mijn hart in mijn keel achter, en de laatste vlucht is opgebouwd rond een briljant dramatisch apparaat dat overigens twee belangrijke karakterbogen gracieus oplost. In dit tijdperk van oververzadigde CG is het opmerkelijk om scènes als deze te zien en je te verbazen dat het productieteam deed het echt, daadwerkelijk volbracht deze staaltjes van durf. De tactiele inspanning van de productie dringt door in het canvas, waardoor ik me veel dichter bij de constructiekunst en de handen erachter voel. Een film die me eraan herinnert waarom ik van films hou.

wij controleren dan verkenner, een film die gemakkelijk kan worden teruggebracht tot ‘Vikings Versus Native Americans’, met in de hoofdrol Karl Urban als de zoon van een Viking-krijger opgevoed door Native Americans. Wanneer vijftien jaar later een nieuwe troep Vikingen arriveert, staan ​​Urban en zijn metgezellen op om ze tegen te houden, wat leidt tot honderd minuten aan donkere, niet-knipperende actiescènes. De film is duidelijk een product van zijn tijd, met een soort inherent hardhandige, nep Lord of the Rings-benadering van belichting en enscenering, terwijl de actiescènes allemaal worden ontsierd door snelle bezuinigingen die zijn afgeleid van de paniekerige Bourne-identiteit. Het is jammer; de niet-actiefotografie van de film is misschien behoorlijk indrukwekkend, maar met het centrale doel grotendeels ongedaan gemaakt door slechte montage, is er hier heel weinig om het aan te bevelen.

Na enorm genoten te hebben van de recente X van Ti West, gaan we verder met zijn prequel Parel, die de vroege dagen en jeugdige dromen in kaart brengt van de onwaarschijnlijke huurmoordenaar van X. Net als bij zijn voorganger domineert Mia Goth hier absoluut het scherm, regelrecht de ramp tegemoet met een losgeslagen glimlach op haar gezicht en dromend van Hollywood-glorie in haar hart. . Zelfs als je X niet hebt gezien, is het duidelijk dat Pearl’s fantasieën over dansen tussen de sterren een dun laagje zijn op iets veel lelijkers, maar als je in een vage zin weet wat je te wachten staat, doet dat weinig af aan de impact van haar woede.

Als ik één grote klacht heb over Pearl, is het dat de film misschien een beetje te trots leek op zijn kitscherige ‘seriemoordenaar als diva op het witte doek’, dat uiteindelijk een gevoel van ironische afstand bevorderde tussen Pearl, het leven dat ze leidde en het publiek dat ernaar kijkt. Dit was tot op zekere hoogte zowel doelgericht als onvermijdelijk, aangezien het meeste gedrag van Pearl in deze film een ​​overdreven optreden van haarzelf is, maar ik had het gevoel dat een beetje meer oprechtheid bij het illustreren van haar gevoelens in het begin veel te ver zou hebben gekost. manier om de film meer tragisch dan belachelijk te laten lijken. Toch is de monoloog van Goth aan het einde van deze film een ​​van de meest verrassende sequenties die ik dit jaar heb gezien, en de film in het algemeen is een gemakkelijke aanbeveling voor elke horrorfan. Weinig grootsheid, maar nog steeds erg goed.

De laatste van de week was Kogel trein, een recente actiekomedie met in de hoofdrol Brad Pitt als een ongelukkige aannemer die zich in een trein vol moordenaars bevindt, allemaal met hun eigen wrok en agenda’s in gedachten. De film is oneerbiedig tot op het miezerige af (gebaseerd op zijn eigen voorkeuren voor dat soort Guy Ritchie-zelfbewustzijn) en iets minder slim dan hij denkt, maar zijn parade van charmante acteurs en over het algemeen geestige script houdt de zaken grotendeels op peil. volgen. . Pitt is net zo charmant als altijd, en zijn preoccupatie met therapiegerelateerde reacties op problemen als “Ik ga je vermoorden met dit mes” is een van de beste delen van de film. Brian Tyree Henry zegeviert hier ook, waardoor de film een ​​onwaarschijnlijk emotioneel hart krijgt en opnieuw bewijst dat eigenlijk elk lid van de cast van Atlanta voor films is gemaakt. Het is licht, het is energiek, het zit vol met sterren; Bullet Train vraagt ​​niet te veel van zijn publiek en biedt veel leuke trucs voor hun problemen.