De politieke gevolgen veroorzaakt door Liddy, Hunt, hun gevangengenomen vroege medewerkers, de regering-Nixon, enz., Vaak doordrenkt van paranoia, samenzwering en wantrouwen. Vijftig jaar later zijn deze concepten op nationale schaal achterhaald. Watergate is een grap over de Amerikaanse infrastructuur. “White House Plumbers” biedt het lichtste plezier bij het herhalen van deze landbepalende gebeurtenissen, met Liddy en Hunt als onze gidsen, maar de serie met vijf afleveringen mondt uiteindelijk uit in een saaie historische re-enactment, soms gevuld met cartoonachtige reacties. .

Met elke aflevering geregisseerd door David Mandel (ook een “Veep” aluin, samen met Gregory en Huyck), wint “White House Plumbers” aanvankelijk aanzienlijk aan kracht door de raarheid van zijn twee hoofdrolspelers. Justin Theroux is zo pompeus als maar kan met Liddy’s teerzwarte, openlijk nepsnor, perfect gecombineerd met de verontrustende liefde van de agent voor toespraken, wapens en Hitlers voorliefde om zijn hand boven een vlam te houden als een gebaar van zijn betrouwbaarheid. Shea Whigham speelde eerder deze meer dan levensgrote figuur in de Watergate en Martha Mitchell-serie “Gaslight” met nog meer koortsachtige intensiteit, op een gegeven moment stal ze de show van Julia Roberts die vecht tegen een gevangenisrat. Maar Theroux’ zelfgenoegzaamheid met het personage is besmettelijk genoeg; het zit in de manier waarop zijn Liddy meesterlijk spreekt alsof hij in zijn hoofd al de ster van een miniserie is. Mandel gebruikt vaak groothoeklenzen om zijn personages zelfs groter dan het leven in beeld te laten lijken (ook deze week met een vergelijkbaar effect te zien in David Lowery’s “Peter Pan & Wendy”), en het is een bijzonder geschikte manier om het opvliegende werk van Theroux vast te leggen. .

Harrelson heeft zelfs meer schermtijd dan Hunt, waarbij de show probeert te begrijpen hoe misleid Hunt was. “White House Plumbers” lokt een paar lachjes uit over hoe Hunt slechts één laag verwijderd is van Liddy’s gekte of dat hij een douchebag-vader is met een undercoverbaan. Maar het fineer en de gorgelende stem van Harrelson doen veel van het zware werk voor een komische en dramatische uitvoering. Het personage van Hunt heeft een tragisch element dat Harrelson niet tot op de bodem uitzoekt, en het is een gemiste kans.

“White House Plumbers” is het beste voordat ze Watergate bereiken, waarbij de eerste helft beschrijft hoe Liddy en Hunt bombastisch waren maar op de een of andere manier goed in hun werk, wat hen hielp om het corrupte comité van Nixon te leiden naar de herverkiezing van de president. . (De titel komt van hoe ze bekend stonden om “het repareren van lekken.”) De serie verheft zijn komedie hier iets. Harrelson en Theroux overdrijven royaal navertelde gebeurtenissen die een greintje waarheid bevatten en bloeien op in een passage over het therapeutenonderzoek van Daniel Ellsberg (die de beroemde Pentagon Papers uitbracht). We zagen hoe Liddy en Hunt, met verontrustend neppruiken, gekke dingen deden, zoals poseren voor de camera die werd gebruikt tijdens een inbraak (en dat werd alleen maar erger toen Hunt de film niet nam voordat deze later de autoriteiten bereikte). Het is Coen Brothers-stijl met de bitterzoetheid van het verhaal en een dreigend gevoel van hoe slecht doordacht elke beweging is. Je patriottisme vergroot niet alleen je arrogantie; dit zal hen in ernstige problemen brengen.