In eerste instantie lijkt het alsof we door het beschermende rooster van een helm kijken, maar het is het gezichtspunt van gekooide duiven die uiteindelijk moeten vliegen om de verbintenis van het paar te verheerlijken. Feestvierders tillen bruid Lina (Yara Elham Jarrar) en bruidegom Aziz (Samir Bishirat) boven hun hoofd en dragen ze over de dansvloer. We ontmoeten de bedroefd uitziende oudere broer van Aziz, Sami (Alex Bakri), die op bezoek is vanuit Jeruzalem, waar hij een gemakkelijke baan heeft als technisch directeur, een vrouw en jonge zoon bij zich heeft, en een minnaar naar wie hij in het geheim berichten stuurt. . Sami’s vrouw Mira (Juna Suleiman) is gefrustreerd dat Sami haar niet meer aanraakt, maar onderdrukt haar instinct over wat dat zou kunnen betekenen.

We ontmoeten de zwager van Sami en Aziz, Nabil (Doraid Liddawi), de echtgenoot van hun enige zus, Rola (Areen Saba); Nabil is het hoofd van de gemeenteraad en naarmate het verhaal vordert, ontdekken we hoe belangrijk hij is voor het dagelijks leven van de gemeenschap. We vangen ook een glimp op van de moeder van de bruidegom, Zahera (Izabel Ramadan), en haar man, Tarek (Salim Daw). Tarek is een liefhebbende maar felle en veroordelende patriarch die geobsedeerd is door geschiedenis en traditie. Hij wil dat Sami het familieverblijf overneemt en daar gaat wonen met zijn vrouw en zoon. Tareks schoonzoon lijkt ook te vechten voor die plek in de familiehiërarchie, maar Tarek mag hem niet om redenen die steeds duidelijker worden.

Het grootste deel van het verhaal is verankerd in de oudere broer Sami, een slimme, goedgeklede, knappe kerel die stilte gebruikt om zijn ongemak te maskeren bij thuiskomen en de man zijn die hij is. (“Ik ben geen goed mens”, geeft hij later toe.) Het is via Sami dat de film de persoonlijke en politieke elementen van het verhaal verweeft en illustreert hoe ze op elkaar lijken.

Voordat de film uitkwam, vertelde Kolirin aan journalisten dat hij verwachtte in de problemen te komen omdat hij een Israëlisch-joodse artiest was met de gedurfd een film maken over een Arabisch-Israëlische familie – niet alleen omdat de Israëlische aanwezigheid in de gebieden een derderangsonderwerp in de wereld is, maar ook omdat de roman ingaat op de klassenspanningen binnen de gemeenschap die het haar leden moeilijk maken om zijn het met elkaar eens, ze moeten de wapens opnemen of hun hoofd gebogen houden.