Maar dat is het tenslotte niet over basketbal, of zelfs sport. Het gaat over wat er gebeurt met een groep goede vrienden wanneer een van hen zo goed blijkt te zijn in zijn favoriete ding dat het zonde zou zijn om hem niet verder te laten gaan in het leven en het te blijven doen op het niveau dat zijn talent verdient. Dit is een van de grote films over vriendschap tussen jonge mannen, samen met “I Vitelloni”, “Boyz N the Hood”, “Mean Streets”, “Cooley High”, “The Wood” en “Stand By Me”.

Geregisseerd door Chris Robinson, die aan het hoofd stond van de Netflix-film “Beats” en opdook via tv-advertenties, en aangepast door Frank E. Flowers, Tony Rettenmaier en Juel Taylor van de bestseller van James en HG “Buzz” Kissinger (“Friday Night Lights” ), “Shooting Stars” volgt het model van “Boyz”, en geeft ons een proloog – zo gedetailleerd dat het praktisch een compact eerste bedrijf is – met James en zijn vrienden als basisschoolleerlingen, en gaat vervolgens verder om hen door de vier jaar heen te begeleiden van de middelbare school. Het is een select groepje uit een arbeidersbuurt. Ze noemen zichzelf de Fab Four. Hun dagen en nachten draaien om basketbal: als ze niet aan het schilderen zijn, spelen ze basketbalvideogames en fantaseren ze over hun professionele carrière. De schrijvers verdelen hun aandacht democratisch over de vier. Iedereen heeft emotionele, grappige of verdrietige momenten. De film gaat niet over LeBron James en alle anderen. Het is het verhaal van vier vrienden, van wie er één LeBron James is.

Naast James is er Sian Cotton (Khalil Everage), wiens verstand net zo snel is als zijn reflexen; Willie McGee (Avery Wills), een stoere en ietwat onbezonnen bondgenoot; en Dru Joyce III (Caleb McLaughlin), wiens sombere, vaste vader Dru II (Wood Harris) zijn bemanning coacht. Dru III is het hoofdpersonage van de film, niet alleen omdat McLaughlin, wiens draad Baby Tupac-vibes draagt, zo’n opwindende acteur is, maar omdat het personage een real-life scene stealer is: een kleine man met een groot hart, de moed van een krijger en de vaardigheden om zijn bravoure te ondersteunen. Het is Dru III die zijn vader hoort voorspellen dat zodra ze naar Buchtel High School gaan, de plaatselijke openbare school, de Fab Four uit elkaar zullen moeten gaan omdat het programma de kleine jongen in het junior varsity-team zal plaatsen en de rest enthousiast zal maken om zich in te schrijven. . . in plaats daarvan naar een lokale, grotendeels blanke katholieke middelbare school, St. Vincent-St. Maria. En het is Dru die de nieuwe basketbalcoach van de katholieke school, Keith Dambrot (Dermot Mulroney) benadert en zijn scepsis over Dru’s schietpartij overwint om alle vier de vrienden, inclusief deze kleine, spraakzame, die een reeks opeenvolgende wedstrijden tot zinken brengt, bijna vlekkeloos te maken. drie wijzers.

De meeste films “gebaseerd op een waargebeurd verhaal” zouden dit soort Badass-O-Meter-naaldbrekende momenten hebben gegeven aan de jonge LeBron James. Maar het was Dru’s moment in het leven, dus hij is degene die het op het scherm claimt. Er is een integriteit in deze keuze en zoveel andere die “Shooting Stars” niet alleen een kern, leidende integriteit geeft, maar ook een hart. Dit is geen film die de cynische stelregel van scenarioschrijver William Goldman volgt dat een Hollywood-scenario ‘alles aan de ster moet geven’. De grappigste regels komen steevast uit Sian’s mond (als ze allemaal een kamer delen in een La Quinta-motel tijdens een straatspel, en iemand vraagt ​​wat La Quinta betekent, antwoordt hij: “Het betekent dat je Spaans hebt gezakt, idioot”). Wanneer een lange nieuweling met een enge reputatie genaamd Romeo Travis (NBA G-speler Scoot Henderson) zich inschrijft bij St. Vincent-St. Mary en de Fab Four sluiten vriendschap met hem in plaats van mee te gaan in de negatieve hype en weg te blijven. Het is niet alleen een manier voor de film om onnodig te bevestigen dat de Fab Four geweldige jongens zijn; Romeo raakt betrokken bij het verhaal en staat centraal in enkele van de meest ontroerende en ontroerende momenten van vriendschap en vrijgevigheid.