We bekijken de Sundance 2023 Fair Play Selection, met in de hoofdrollen Phoebe Dynevor van Bridgerton en solo-acteur Alden Ehrenreich.

VERHAALLIJN: Emily (Phoebe Dynevor) en Luke (Alden Ehrenreich) zijn een New Yorks powerkoppel in wording. Beiden werken als analisten voor een van de grootste investeringsfirma’s van Wall Street, en beiden lijken op een steenworp afstand van een grote promotie die hun carrière zal bepalen. De twee zijn net verloofd en staan ​​voor een onverwachte uitdaging wanneer de machtsdynamiek tussen hen plotseling verschuift en Emily wordt gepromoveerd boven Luke.

RECENSIE: Als er ooit een branche is geweest met het potentieel om relaties te verwoesten, dan is het de financiële wereld. Veel films hebben deze industrie afgeschilderd als wreed en giftig. De realiteit is dat kleine vergissingen of misrekeningen carrières kunnen ruïneren, en elke dag brengt de kans op ondergang met zich mee, hoe briljant je gisteren ook leek. Het trekt een bepaald type persoon aan en het bedrijf is bestraffend. Eerlijk spel brengt dit behendig over, waarbij de dagelijkse routine van Emily en Luke tot in detail wordt uiteengezet. De twee worden elke dag om 04.30 uur wakker, maar noodgedwongen gaan ze ook elke avond tot het ochtendgloren drinken (in nachtclubs worden veel carrières gemaakt). Er is weinig ruimte voor een persoonlijk leven en uw bedrijf verbiedt expliciet relaties binnen het kantoor.

fair play sundance-recensie

In eerste instantie lijken de twee perfect op elkaar afgestemd. Beiden zijn jong en mooi en hebben de voorsprong en het zelfvertrouwen die nodig zijn voor succes. Maar uiteindelijk wordt duidelijk dat Emily briljant is, terwijl Luke gewoon bekwaam is, waarbij haar baas (Eddie Marsan) haar een carrièrebepalende kans geeft. De film laat hun veranderende dynamiek zien, waarbij Luke’s jaloezie met het moment giftiger wordt, terwijl Emily veel misplaatste pogingen doet om hem op te bouwen, die allemaal enorm averechts werken.

Eerlijk Play is heel erg in de stijl van de op volwassenen gerichte drama’s en thrillers die we in de jaren 80 en 90 zagen, zij het door een andere lens. Als dit destijds was gedaan, zou het gemakkelijk zijn om Michael Douglas voor te stellen als een meer sympathieke Luke. Hier wordt hij getoond als een slaaf van zijn eigen ambitie die hem dreigt te veranderen in het soort monster dat typisch wordt gespeeld door vrouwen als Demi Moore en Glenn Close in die oude films.

Dat gezegd hebbende, zou ik aarzelen om te zeggen Eerlijk spel is een pc-versie van die films. Schrijver-regisseur Chloe Domont wil een film maken die amuseert en thuishoort op de plank naast zoiets als Wall Street of Openbaring zonder verwaterd te worden. Ze regisseerde een paar afleveringen van miljard en lijkt affiniteit met de wereld te hebben. Het portretteert het hypermacho en vrouwonvriendelijke aspect van de wereld, maar zorgt er ook voor dat Emily meedoet, waarbij ze “een van de jongens” is als dat haar helpt vooruitgang te boeken.

De hellingen zijn hier uitstekend, met Phoebe Dynevor uit brugton een geweldige keuze voor de hoofdrolspeler. Ze deed me denken aan een jonge Naomi Watts of Nicole Kidman en ze paste perfect in de door Domont gecreëerde omgeving. Je gelooft in haar als iemand die naar de top kan stijgen en zo nodig net zo berekenend kan zijn als de jongens, en Domont maakt haar nooit te zacht. Ze heeft genoeg kanten om haar interessant te maken.

Veel mensen zullen het echter ongetwijfeld hebben over Alden Ehrenreich, met dit een sterk comeback-vehikel voor de acteur. Hij speelt Luke’s groeiende onzekerheid en giftigheid op een manier die hem in staat stelt het scherm te besturen. Zijn evolutie lijkt legitiem dankzij de schakeringen die sinds het eerste drama in zijn uitvoering aanwezig zijn. Nogmaals, het lijkt veel op het soort rol dat Michael Douglas een paar decennia geleden zou hebben gespeeld, maar zonder de noodzaak om het sympathiek te maken. Luke is een klootzak en Ehrenreich omarmt dat aspect van hem.

Eddie Marsan is ook geweldig als de baas van de hoofdrolspeler, een koppige titaan uit de industrie die niet aarzelt om Emily ‘dom’ te noemen.**ckin b**ch” wanneer ze een kostbare fout maakt, maar ook haar potentieel inziet en niet als roofzuchtig wordt gepresenteerd — althans niet op een seksuele manier. De film is snel en ziet er goed genoeg uit (geproduceerd door Rian Johnson) dat het niet verwonderlijk zou zijn als een prominent onafhankelijk label zoals A24 of Searchlight het oppikt, tenzij Netflix het (slim) grijpt om te profiteren van de Dynevor’s populariteit. Bridgerton. Het is een gelikt, gespannen drama met enkele elementen van spanning ingebouwd. Het is waarschijnlijk de grappigste film die ik dit jaar op Sundance heb gezien, dus houd hem in de gaten.

fair play sundance-recensie

9