De klimaatveranderingsserie van Scott Z. Burns bevat een sterrencast te midden van een zwaar complot over de toekomst.

Verhaallijn: Acht met elkaar verweven verhalen over liefde, werk, geloof en familie van over de hele wereld zullen de intieme, transformerende keuzes onderzoeken die moeten worden gemaakt wanneer de planeet sneller verandert dan de bevolking. Elk verhaal is anders, maar de strijd om onze toekomst is universeel. En wanneer het lot van de mensheid tegen de klok is, is de strijd tussen moed en zelfgenoegzaamheid nog nooit zo urgent geweest. Zijn we dapper genoeg om de oplossing te worden voor onze eigen ondergang voordat het te laat is?

Analyse: extrapolaties het is een uitgestrekt, met sterren bezaaid project dat alleen van AppleTV+ kan komen. Vroeger zou een project met een cast van deze omvang gewoon een show op groot scherm zijn Aardbeving of De hoge hel of mogelijk een miniserie die wordt uitgezonden op een groot televisienetwerk. Streamingdiensten hebben nu diep genoeg zakken om wereldwijde filmsterren te rekruteren om regelmatig projecten zoals extrapolaties de realiteit. Met een sociaal bewuste boodschap voorop in de plot, extrapolaties is een bloemlezing met een mix van onderling verbonden hoofdstukken die de potentiële realiteit van klimaatverandering in de komende vijftig jaar laten zien. Sommige afleveringen bereiken dramatische pieken, terwijl andere hardhandig zijn en niet klikken, maar de algehele productiewaarden en het betrokken talent doen dat in ieder geval wel. extrapolaties een uniek gebrekkig experiment.

Het geesteskind van scenarist Scott Z. Burns (Besmetting, Het rapport), Extrapolaties beschikt over een cast die elke filmmaker zou doen kwijlen. Hoewel het grootste deel van de schermtijd naar een belangrijke groep acteurs gaat, zijn de meeste grote namen in de cast gedegradeerd tot eenmalige scènes of korte optredens in het overkoepelende project. Dit betekent dat terwijl Sienna Miller en Daveed Diggs de leiding nemen in respectievelijk de tweede en derde aflevering, de volgende drie afleveringen ondersteunende optredens bevatten van Yara Shahidi, Gemma Chan, Tobery Maguire, Eiza Gonzalez, Marion Cotillard, Forest Whitaker, Edward Norton, Keri Russell, David Schwimmer, Matthew Rhys, Diane Lane, Indira Varma en een voornamelijk stemrol van Meryl Streep. Hoewel sommige acteurs in verschillende afleveringen verschijnen, is het enige personage dat het geheel beïnvloedt extrapolaties is Nicholas Bilton van Kit Harington, een stand-in van Elon Musk/Jeff Bezos die de belangrijkste antagonist en hoofdrolspeler van de serie is.

Vanaf 2037 speelt elke aflevering zich af op een specifieke dag in elk decennium in de aanloop naar 2070. Door gebruik te maken van een specifieke temperatuurbenchmark van twee graden Celsius als het punt waarop onze planeet niet meer terug kan, beschrijft Burns de tumultueuze politieke en sociale situatie waarin onze planeet is. echt verbonden. In tegenstelling tot Adam McKay Kijk niet op die de perceptie van klimaatverandering hekelde, Extrapolaties geeft een verwoestende kijk op hoe de aarde eruit zou kunnen zien als we niet onmiddellijk onze mondiale mentaliteit zouden veranderen. Dit verhaal heeft een flinke dosis harde sciencefiction, die sommigen voor onmogelijk zullen houden. Toch wordt het op een griezelig realistische manier afgeleverd die de ongemakkelijke werelden weerspiegelt die erin worden gepresenteerd Zwarte spiegel. Zei dat, extrapolaties het voelt soms alsof het de veelgeprezen bloemlezing van Charlie Brooker wil nabootsen, maar kiest voor een serie die alle acht afleveringen verbindt tot een verhaal waarvan kan worden genoten als op zichzelf staande afleveringen of als een uitgestrekt epos over het lot van de mensheid en onze planeet.

Het onderwerp heeft een gewicht dat niet uitnodigt tot lichtzinnigheid in het proces. De openingsaflevering beslaat de planeet te midden van woedende bosbranden, gewelddadige protesten en smeltende gletsjers. De personages die aan het begin te zien waren, worden over de hele wereld getoond terwijl ze worstelen met de nieuwe wereldorde, terwijl we hebzuchtige politici zien omgaan met laffe CEO’s. Tegelijkertijd lijdt de gemiddelde mens onder de dreigende ineenstorting van ons ecosysteem. Van daaruit verschuiven de afleveringen naar de verdwijning van diersoorten over de hele planeet, kinderen geboren met het onvermogen om in zonlicht te leven, de aankoop van zuurstof en zaden zoals we tegenwoordig illegale drugs kopen, en technologische vooruitgang waardoor de wereld zich kan verbergen voor de realiteit van wat komen gaat. Dat klinkt geweldig, toch? Neem dat allemaal en peper het in een aflevering met muzikale nummers en een andere die aanvoelt als een aflevering van 24 (zelfs Cherry Jones die de president van de Verenigde Staten speelt). Het is moeilijk om de toon en aanpak van deze verhalen te begrijpen.

Terwijl Scott Z. Burns meer dan de helft van schreef en regisseerde extrapolaties, hij werkt samen met getalenteerde regisseurs en schrijvers, waaronder de veelgeprezen romanschrijver Dave Eggers, Rajiv Joseph, Ron Currie en Sarah Nolen. Het bijhouden van deze geschiedenissen, niet alleen op wereldwijde locaties, maar over een halve eeuw, moet de tijdlijn een ontmoedigende oefening zijn geweest. Toch is de toon en benadering van elk verhaal veel meer deprimerend dan hoopgevend. Er zijn maar weinig afleveringen die positief eindigen, hoewel ze een sprankje hoop sprenkelen. Als ons echte perspectief op de wereldwijde klimaatverandering, blijven er in elk hoofdstuk veel onbeantwoorde vragen, waarvan er weinig iets anders vertegenwoordigen dan een dystopische toekomst als we ons huidige traject voortzetten. Iedereen die bij de cast betrokken is, is een pleitbezorger voor het bewustzijn van klimaatverandering. Ze brengen die passie naar deze presentaties, ook al offeren ze soms samenhang of natuurlijk drama op om de thematische agenda te pushen. Hoewel sommige afleveringen verwoestend en beangstigend zijn om naar te kijken, vertonen andere weinig tot geen subtiliteit en slagen ze er niet in de lat hoog te houden.

Wat extrapolaties slaagt erin om de verwoestende gevolgen van het niet aanpakken van de dreiging van klimaatverandering onder de aandacht te brengen, maar slaagt er niet op dezelfde manier mee om te gaan met behendige dialogen en creatieve verhalen. De helft van deze serie is boeiend geschreven en goed geacteerd, terwijl de andere helft te bot en ongecompliceerd is om serieus te worden genomen. Er zijn hier veel goede optredens, maar geen enkele die geweldig is. Ik juich de moeite toe om te doen extrapolaties een realiteit, maar er wordt te veel tijd besteed aan de minder interessante verhalen en te veel aan elementen die niet werken. Nadat ik alle acht hoofdstukken van dit verhaal had bekeken, voelde ik me depressief en gekweld terwijl ik nadacht over wat er zou gebeuren als dit allemaal echt zou gebeuren. Zoals de titel aangeeft, is dit verhaal een extrapolatie van waar we aan het eind van deze eeuw zouden zijn als we niet zouden veranderen. Als waarschuwend verhaal heeft het zeker mijn aandacht. Extrapolaties het is een dramaserie die niet zo goed werkt als zou moeten met het kaliber van het betrokken talent.

Extrapolaties première in maart 17 op AppleTV+.

6