Anime heeft nooit een gloeiende reputatie gehad als het gaat om westerse aanpassingen, vooral vanwege wat alleen kan worden omschreven als “de klap verzachten”. Anime is bizar, krankzinnig, soms angstaanjagend, maar altijd in staat om een ​​uniek plot te leveren dat de meeste Hollywood-films nooit zouden proberen vanwege de vervreemding van het grote publiek dat sommige eigenaardigheden misschien niet op prijs stelt.

Regisseur Adam Wingard, vooral bekend van Blair Witch uit 2016, heeft beloofd daar verandering in te brengen met zijn bewerking van de klassieke hitserie Death Note. Dat is een gewaagde uitspraak, maar was hij in staat om het voor elkaar te krijgen? Kleine spoilers vooruit. Als je meer artikelen van Shiggins wilt zien, ga dan naar Otaku Nuts!

Voor jullie 12 die er nog nooit van hebben gehoord, Death Note is een van de beste anime aller tijden, die zowel kritisch als financieel wordt ontvangen. Het speelt een slimme student genaamd Light Yagami, die toevallig een notitieboekje vindt dat bekend staat als de “Death Note”, dat hem de kracht geeft om iedereen te vermoorden die hij wil, gewoon door zijn naam op de pagina’s te schrijven.

Met deze kracht kiest Light ervoor om een ​​”God” genaamd Kira te worden en elke crimineel daarbuiten te doden. Uiteindelijk komt Light de mysterieuze rechercheur L tegen, en er ontstaat een intense rivaliteit tussen hen terwijl ze elkaar te slim af proberen te zijn en hen hun vorm van gerechtigheid onder ogen willen zien.

Het eerste dat u in gedachten moet houden, is dat dit geen directe aanpassing van het bronmateriaal is. In plaats van Japan vindt dit plaats in Amerika. In plaats van meteen te beginnen als een sociopaat die God wil worden, voelt Light Yagami zich als een normale middelbare scholier die langzaam het potentieel van het boek beseft en erdoor gevangen zit.

Ryuk lijkt veel sinister, terwijl Mia (de versie van Misa Amane in dit verhaal) een veel agressievere en overtuigendere kracht is dan haar anime-tegenhanger. Adam Wingard moet worden geprezen voor zijn keuze van stijl en ontwerp, waarbij hij erin slaagde deze film serieus te nemen door slim schrijven, indrukwekkende decors en een indrukwekkend gebruik van licht en schaduw tijdens dramatische scènes.

Ik hield vooral van hoe sterfgevallen in deze serie werden afgebeeld, het voelde als een combinatie van Final Destination en Saw terwijl Ryuks geamuseerde lach door de scène stroomt op een manier die doet denken aan … nou ja, de wind van de dood, om bot te zijn. Dus visueel is deze film geweldig. Anders maar geweldig.

Het spijt me echter te moeten zeggen dat de film lijdt onder creatieve beslissingen die afbreuk doen aan het originele verhaal. Light Yagami, nu Light Turner genoemd, is lang niet zo interessant als de versie die we gewend zijn, hoewel hij meer herkenbaar is als personage, wat veel nieuwkomers waarschijnlijk boeiend zullen vinden. Gespeeld door Nat Wolff uit de pretentieuze film Paper Towns, blijkt Light veel sympathieker en gemarteld te zijn in zijn zoektocht als Kira.

Hij komt over als iemand die het moet doen, in plaats van het te willen doen. Zijn liefdesbelang, Mia, lijkt meer op Kira uit de anime dan hij. En ja, je hebt gelijk dat je hierdoor in de war raakt, maar ik kan niet meer zeggen zonder in spoilers te gaan.

Laten we het nu hebben over het beste deel van de serie; Willem Dafoe als Ryuk. Goede God, ik hou van Willem Dafoe’s optreden. Hij gebruikt zijn beroemde vertolking van de Green Goblin tot schitterende resultaten hier, waardoor Ryuk een heerlijk verwrongen aura om zich heen krijgt bij elke dialoogregel.

Slim houdt de film hem verborgen in de schaduw om zijn uiterlijk te verbergen en hem meer het gevoel te geven dat hij een sluipende bedreiging is dan een dwaze plaag. Puristen zijn misschien een beetje overstuur om te zien dat zo’n personage nooit zijn komische kant omhelst zoals hij deed in de anime, maar ik genoot van elke seconde met hem op het scherm.