De muur van de sportschool van Adonis Creed is versierd met een muurschildering van zijn vader, wijlen zwaargewicht bokskampioen Apollo Creed, versierd met de inscriptie “Build Your Own Legacy.” Dat is een interessante mantra voor een film als Geloofsbelijdenis IIIde eerste binnenkomst Rotsachtig of Geloof franchises zonder een optreden op het scherm van Rocky Balboa zelf, Sylvester Stallone. Stallone’s naam verschijnt als producer op Geloofsbelijdenis IIIRocky’s aftiteling, maar anders wordt Rocky nauwelijks genoemd. Opzettelijk of niet, de boodschap is duidelijk: dit is de show van Creed nu. En toevallig of niet, dat is het min of meer Geloofsbelijdenis III het gaat ook over. Een man uit het verleden van Adonis keert terug om hem uit te dagen en beweert dat hij oneerlijk heeft genoten van het leven dat van hem had moeten zijn.

Dit is Dame Anderson (Jonathan Majors). Een eerste flashback toont Dame en Adonis in 2002, toen beiden nog kinderen waren en Dame een van de grootste beloften van amateurboksen in het land was. 20 jaar later is het Adonis (Michael B. Jordan) die kampioen boksen is, terwijl Dame net uit de gevangenis komt, nadat hij het grootste deel van zijn jaren achter de tralies heeft doorgebracht. Eindelijk voorwaardelijk vrijgelaten, verschijnt hij in de sportschool van Adonis om weer verbinding te maken. Als Adonis Dame herkent, is hij blij – en een beetje op zijn hoede. Duidelijk iets hun gedeelde verleden liet een vieze smaak achter in hun beide monden.

Adonis nodigt Dame toch uit in zijn leven, en de laatste kijkt naar de glamoureuze levensstijl van de eerste met een mengeling van bewondering en begrijpelijke jaloezie. Adonis is onlangs gestopt met boksen en brengt het grootste deel van zijn tijd door in zijn prachtige landhuis in de Hollywood Hills met zijn mooie en getalenteerde muziekproducervrouw (Tessa Thompson) en schattige dochter (Mila Davis-Kent). Het is vanaf het begin duidelijk dat Dame Adonis de schuld geeft van haar tijd in de gevangenis, en in de loop daarvan Geloofsbelijdenis III het is onthuld waarom – en waarom Adonis zichzelf ook de schuld zou kunnen geven van Dame’s verleden. Dus wanneer Dame zijn ambitie aankondigt om kampioen bokser te worden, voelt Adonis zich verplicht hem te helpen, vooral omdat hij bokspromotor werd na zijn pensionering in de ring.

Ondanks de slogan van Creed over het bouwen van een nalatenschap, zijn er onmiskenbare parallellen tussen Geloofsbelijdenis III en voordien Rotsachtig films. De structuur komt recht Rots III, waarin de Italiaanse hengst vocht tegen roem en beroemdheid terwijl hij vocht tegen een nieuwe uitdager die taaier, sterker en hongeriger was. Maar Jordan, die zijn regiedebuut maakt, maakt niet alleen oud Rotsachtig termijnen; hij maakt slim gebruik van de bekendheid van het publiek met de franchise om hun verwachtingen te ondermijnen.

Dame is niet alleen een bijgewerkte Clubber Lang of Ivan Drago. (Hoewel Majors door zijn potige lichaamsbouw er zeker uitziet als een zeer geloofwaardig zwaargewicht.) Het karakter van Majors lijkt qua constructie veel meer op Rocky Balboa, een andere ongelukkige underdog die wil bewijzen dat hij de grote tijd waard is. Bij uitbreiding maakt deze vergelijking Adonis – de rijke man wiens landhuis een waar monument voor hemzelf is – bijna de Apollo van dit verhaal. Dus wie is hier de held en wie is de schurk?

Voor Geloofsbelijdenis IIIHet strekt tot hun eer dat de dingen zelden zo scherp en droog zijn. het was niet eens het origineel Rotsachtig, wat minder een adrenalinepompende sportfilm was dan een karakterstudie over een zachtaardige palooka. Sequels zijn meer cartoonachtig en formeel geworden – inclusief 2018 Geloofsbelijdenis IIwaarin Adonis vocht tegen de zoon van de man die tientallen jaren eerder zijn vader had vermoord. Geloofsbelijdenis III brengt de franchise terug naar zijn roots in machomelodrama. Ja, Adonis en Dame vechten uiteindelijk. maar erg Geloofsbelijdenis III het gaat over hun leven buiten de ring en universele thema’s die niets met boksen te maken hebben, zoals ouder worden en het gevoel hebben dat je dromen op het punt staan ​​door je vingers te glippen.

Als zodanig is tijd een grote reden om binnen te komen Geloofsbelijdenis III, en niet alleen als de scheidsrechters de boksers tellen die op de mat zijn neergeslagen. Maar dan heeft de tijd ooit een grote reden geweest Rotsachtig, die vanaf de eerste film gaan over het belang van uithoudingsvermogen, zowel in het leven als in de ring. (“De tijd haalt iedereen eruit, het is ongeslagen,” zei Rocky tijdens een bijzonder beklijvende scène in de eerste Geloof.) Dus het is op zijn minst een beetje vreemd dat de integratie van dit idee in Geloofsbelijdenis III wordt gespeeld door Jonathan Majors, slechts enkele weken verwijderd van zijn rol als Kang the Conqueror in Ant-Man en de Wasp: Quantumania — nog een machtige, door tijd geobsedeerde tegenstander met ietwat ondoorgrondelijke motieven die jaren in een gevangenis heeft doorgebracht waarvan hij voelt dat hij er niet thuishoort, en die nu de verloren tijd probeert in te halen door terug te slaan naar de mensen die hij de schuld geeft van zijn opsluiting.

De parallellen tussen de personages zijn een beetje schokkend. Maar zo goed als Majors was als Kang, zo goed is hij hier nog beter; natuurlijker, meer op zijn gemak en veel intimiderender in zijn boksscènes met Jordan en anderen. Het stelt het publiek ook in staat om de scheuren in Dame’s emotionele pantser te zien; dit is geen eendimensionale stoere vent. Majors (en het script van Keenan Coogler en Zach Baylin) geven een glimp van Dame’s warmte en vriendelijkheid, vooral in scènes met Adonis’ dochter Amara. Ondanks al haar tekortkomingen heeft Dame misschien een punt over de rol van Adonis in haar criminele verleden. Wanneer de onvermijdelijke laatste wedstrijd arriveert, wil je niet per se dat Dame wint, maar je wilt hem ook niet zien verliezen. Hij is misschien wel de meest interessante antagonist in elk spel. Rotsachtig film sinds Apollo Creed. Hij is zeker het meest volledig gerealiseerd.

De eer daarvoor gaat niet alleen naar Majors en de schrijvers, maar ook naar Jordan, die een uiterst evenwichtig regiedebuut maakt. Hij is niet zo’n flitsende filmmaker als Ryan Coogler; Geloofsbelijdenis IIIBokswedstrijden zijn nooit zo visceraal of ingewikkeld gefilmd en gechoreografeerd als die in de eerste Geloof. Maar het maakt ook een aantal interessante toneelstukken door de beproefde elementen van de franchise te combineren, zoals de trainingsmontages en de titelopname, die veel impressionistischer is dan wat dan ook. Rotsachtig de datum. Net als Adonis is Jordan duidelijk geïnteresseerd in het nalaten van zijn eigen nalatenschap.

Om dat te doen, denk ik dat hij wat origineel materiaal moet regisseren, niet zomaar weer een bevredigend deel in een langlopende franchise. Dat gezegd hebbende, Jordan bleek meer dan in staat om zichzelf te regisseren in een krachtige maar doordachte reeks. na de eerste Geloofhet is zeker een kanshebber voor het beste vervolg dat deze serie ooit heeft voortgebracht.

Aanvullende gedachten:

-Mila Davis-Kent is een totale scene-stealer als de dochter van Adonis. De film vergeet haar een beetje als hun boksrivaliteit oplaait, maar als ze een Credo IVze kan er maar beter in zijn.

-Hij doet Geloofsbelijdenis III Rocky of Sylvester Stallone nodig? Nee, maar er is één scène waarin zijn afwezigheid merkbaar is, simpelweg omdat het moeilijk uit te leggen is waarom zijn personage niet verschijnt op dit sleutelmoment in het leven van zijn vriend Adonis.

BEOORDELING: 8/10

De slechtste blockbusters van een miljard dollar

Al deze films hebben aan de kassa meer dan $ 1 miljard opgebracht. En ze stinken allemaal.