Misschien niet meteen. “Avatar: The Way of Water” worstelt al vroeg om voet aan de grond te krijgen en werpt kijkers op een verhalend ongemakkelijke manier terug in de wereld van Pandora. Men zou kunnen zeggen dat Cameron halverwege deze film echt meer geeft om wereldopbouw, wat een van zijn grootste prestaties is, dus hij doorloopt enkele van de instellingen om bij de goede dingen te komen. Daarvoor spraken we met Jake Sully (Sam Worthington), een mens die nu fulltime Na’vi is en de partner van Neytiri (Zoe Saldana), met wie hij een gezin heeft gesticht. Ze hebben twee zonen – Neteyam (Jamie Flatters) en Lo’ak (Britain Dalton) – en een dochter genaamd Tuk (Trinity Jo-Li Bliss), en zijn de bewakers van Kiri (Sigourney Weaver), de dochter van Weaver’s personage uit de eerste filmpje. .

Het geluk van de familie wordt verbrijzeld wanneer de ‘luchtmensen’ terugkeren, waaronder een Na’vi-versie van kolonel Miles Quaritch (Stephen Lang), die is gekomen om af te maken wat hij begon, inclusief wraak op Jake voor de dood van zijn menselijke vorm. Hij keert terug met een groep ex-mens-nu-Na’vi-soldaten die de belangrijkste tegenstanders van de film zijn, maar niet de enige. “Avatar: The Way of Water” werpt opnieuw de planeetvernietigende militaire mensen van dit universum op als zijn ware schurken, maar de motieven van de schurken zijn soms een beetje vaag. Ongeveer halverwege realiseer ik me dat het niet helemaal duidelijk is waarom Quaritch zo van plan is op Jake en zijn familie te jagen, behalve dat de plot het nodig heeft, en Lang is goed in gek spelen.

Het grootste deel van “Avatar: The Way of Water” draait om dezelfde vraag die Sarah Connor stelt in de “Terminator”-films: vechten of vluchten voor haar familie? Ren je weg en verstop je je voor de machtige vijand om te proberen veilig te blijven of draai je om en vecht je tegen het overweldigende kwaad? In eerste instantie kiest Jake de eerste optie, die hen naar een ander deel van Pandora leidt, waar de film begint met een van Camerons oude obsessies: H2O. De luchtacrobatiek van de eerste film wordt vervangen door onderwateracrobatiek in een regio onder leiding van Tonowari (Cliff Curtis), leider van een clan genaamd Metkayina. Zelf een familieman – zijn vrouw wordt gespeeld door Kate Winslet – Tonowari maakt zich zorgen over het gevaar dat de nieuwe Na’vi-bezoekers met zich mee kunnen brengen, maar hij kan ze niet afwijzen. Wederom speelt Cameron met morele vragen over verantwoordelijkheid in het aangezicht van een machtig kwaad, iets dat terugkeert in een groep commerciĆ«le jagers op aarde. Ze durven op heilige waterdieren te jagen in verbluffende reeksen waarbij je moet onthouden dat niets waar je naar kijkt echt is.